Vinkit verkkokurssin rakentamiseen

Vinkit verkkokurssin rakentamiseen

Verkkokurssin rakentaminen on ollut monen mielessä jo ennen koronakurimusta. Ja nyt moni yritys ja ammattilainen on joutunut – tai saanut – suunnata ajatukset oman osaamisen tuotteistamiseen verkkokurssiksi. Aivan samalla lailla verkkokurssien ja verkko-opetuksen kysyntä on kasvanut lujasti opinhaluisten suunnattua katseensa verkkoon….
Lue kokonaan
10 vinkkiä etätyöhön

10 vinkkiä etätyön onnistumiseen ja työn iloon

Etätyöt ovat monelle meistä jo tuttua touhua, mutta tätä kirjoittaessani on koronavirus Suomessakin luomassa ihan uutta etätyöskentelijöiden joukkoa. Riippumatta siitä mikä sinut on ajanut tekemään töitä kotoa tai muualla kuin omalla työpaikallasi, tarjoan sinulle muutaman vinkin. Olen kerännyt nämä etätyön vinkit…
Lue kokonaan
Mailchimpin mobiilisovellus

Mailchimpin mobiilisovellus – yrittäjän maksuton lomakaveri

Mailchimpin mobiilisovellus tekee kampanjoiden hallinnan astetta helpommaksi. Se on jälleen yksi syistä, jotka tekevät Mailchimpistä monen yrittäjän tärkeän työkalun.   Jos yrityksesi tekee modernia sisältömarkkinointia, kuuluu siihen oleellisena osana säännöllisesti lähtevä uutiskirje. Uutiskirje kolahtaa jokaiseen sähköpostilaatikkoon, kun pelkkään someen turvautuvat pinnistelevät monelle…
Lue kokonaan
Mailchimpin muutokset lista yleiso audience

Mailchimpin muutokset: listasta yleisöksi

Mailchimpin iso muutos ihan maaliskuun lopulla keväällä 2019 oli hiukan yllättävä. Taustaksi voin kertoa, että olen kouluttanut Mailchimpin käyttöä monet vuodet ja käyttänyt sitä itse pian kymmenen vuotta. Mailchimp oli vuosikaudet “tuttu ja turvallinen”, simppeli ja samanlainen. Vaan nyt puhaltavat uudet…
Lue kokonaan
Facebook algoritmi - mikä se on?

“No se johtuu Instagramin tai Facebookin algoritmista.” – Mikä on algoritmi ja miksi se aiheuttaa harmaita hiuksia julkaisijalle?

“No se johtuu algoritmista.” Olen kirjoitellut blogiin ja paasannut muutenkin Instagramin ja Facebookin muuttuneista algoritmeista. Googlekin muuttelee omiaan säännöllisin väliajoin ja saa meidät julkaisijat repimään pelihousujamme ja harmaantumaan. Olet kenties kuullut tuon usein käytetyn termin “algoritmi”, mutta mitä se oikein tarkoittaa?…
Lue kokonaan
Instagrami uusi algoritmi

Instagramin uusi algoritmi – mikä muuttui, miten hyödynnät?

Instagramin uusi algoritmi päivittyy parhaillaan tätä kirjoittaessani ja jo aiemmin keväällä huhutut uudistukset astuvat voimaan. Mikä Instagramissa sitten muuttuu? Kahta samanlaista Instagram-feediä ei ole Vaikka sinä ja ystäväsi seuraisitte täsmälleen samoja tilejä, näkisitte todennäköisesti erilaisen näkymän omassa feedissänne. Mistä se johtuu?…
Lue kokonaan
GDPR ja Mailchimp - mikä muuttui? 11

GDPR ja Mailchimp – mikä muuttui?

GDPR ja Mailchimp – voi mikä sanayhdistelmä!  Toukokuussa vuonna 2018  – aivan hetki ennen h-hetkeä eli GDPR:n soveltamisen alkamista – Mailchimp julkaisi omat GDPR-ominaisuutensa. Viime tipassa! Olin edellisessä elokuussa istunut ensimmäisessä GDPR-koulutuksessa ja siitä oli kulunut aikaa yhdeksän kuukautta. Siitä lähtien…
Lue kokonaan
Poista seuraajia Instagram-tilitäsi

Miten poistan Instagramista seuraajia ja miksi haluaisin tehdä niin?

Iso osa minunkin Instagram-aiheisista postauksistani keskittyy siihen, miten houkutellaan Instagramissa seuraajia. Lähes jokainen Instagramiin tilinsä perustava unelmoi aktiivisesta ja keskustelevasta seuraajalaumasta ja seuraajien houkutteluun käytetään aikaa ja monenmoisia konsteja. Mutta miksi voisin edes haluta poistaa jonkun Instagram-seuraajistani? Koska passiiviset Instagram-seuraajat saattavat…
Lue kokonaan
hakukoneoptimointi_oppila

Miksi hakukoneoptimointi tuo sivuilleni eniten lukijoita – täysin ilmaiseksi?

Luet Oppilan blogia, johon kirjoittelen säännöllisen epäsäännöllisesti erityisesti vinkkejä pk-yrittäjille ja bloggareille. Digimarkkinointi on minulle sydäntä lähellä, mutta eniten minua sykähdyttää kirjoittaminen ja nimenomaan hakukoneystävällinen kirjoittaminen ja sisällön hakukoneoptimointi ja hakukoneystävällisyys. Olen panostanut blogikirjoituksissani – ja sivustoni rakentamisessa – hakukoneystävällisyyteen ja…
Lue kokonaan
Instagramin yritystili Oppila.fi

Instagramin yritystili – mitä hyöytyä siitä on?

Moni on aloittanut Instagram-uransa omalla, henkilökohtaisella tilillään, mutta yhä useampi yrittäjä lähtee liikkeelle heti yrityksensä Instagram-tilillä. Näiden kahden sekoittaminen – siis yksi tili, jolla julkaistaan kuvia sekä omasta elämästä että yritykseen liittyvästä – onnistuu, jos yrityksesi henkilöityy juuri sinuun ja olet…
Lue kokonaan
Planolyn automaattipostaus Oppila

Julkaise Instagramiin tietokoneeltasi helposti ja nopeasti

Instagramiin kuvien julkaiseminen tietokoneelta eli siis selaimelta kuulostaa ihan normaalilta toiminnalta. Vielä pari vuota sitten Instagram oli kuitenkin ollut tiukkana: se salli kuvien julkaisemisen palveluunsa ainoastaan mobiiliapplikaation kautta. Ajastaminen on ollut sallittua eri työkaluilla (näistä olen aiemmissa blogipostauksissani kirjoittanut useasti, nimenomaan…
Lue kokonaan
Kumman valitsen? WordPress.org vai WordPress.com

WordPress.org vai WordPress.com – kumman valitsen ja miksi?

Oletko perustamassa verkkosivuja yrityksellesi tai kenties blogia omalle harrastukselle? Mieli palaisi jo suunnittelemaan sisältöä, mutta ensin on syytä hoitaa tylsät tekniset asiat pois alta ja päättää, missä sisältöä ruvetaan julkaisemaan. WordPress.org vai WordPress.com -kysymys nousee aina uudelleen eri Facebook-ryhmissä ja aloittavien…
Lue kokonaan
Haittaako jos kirjoittaminen tökkii?

Haittaako, jos kirjoittaminen tökkii?

Kirjoittaminen tökkii välillä meitä kaikkia, mutta silti ilman tekstiä on vaikea saada asiaansa kuuluville. Etenkin näin sähköisessä maailmassa on erityisen tärkeää, että tuot yrityksesi, tuotteesi ja itsesi esille tehokkaalla ja laadukkaalla tekstillä. Kaipaatko apua kirjoittamiseen? Eikö hyvä kuva korvaa tuhatta sanaa?…
Lue kokonaan
Instagram-seuraaja

Miten saan Instagram-tililleni seuraajia? Ohjeita aloitteleville

Instagram ja sen käyttäminen ja kaikenlaiset konstit Instagram-seuraajien lisäämiseksi tuntuvat olevan todella pinnalla – ainakin, jos näin voi päätellä hakusanoista, joilla Oppilan blogiin päädytään. “Miten saa instagramin näyttämään että olisi ollut jo pidempään” on yksi selkeimmistä hakutermeistä, joihin olen törmännyt.  Englanniksi…
Lue kokonaan
tubettaja tubecon aikuistubettaja

Tubettaminen? Tubettaja? Vloggaaja? Eikö aukea?

Tubettaminen ja tubettajat alkavat olla jo arkipäivää monen elämässä. Tubettaja ei ole enää siis kummajainen. Herba ja Lakko liittyivät jo Posseen  vakiokasvoiksi (tv-ohjelma MTV3:lla) syksyllä 2017, mikä tarkoittaa siis, että Youtubessa tähän asti näkyneet nuorisosuosikit on kelpuutettu prime time -televisioon myös…
Lue kokonaan
Oppilan uutiskirjevinkit

Tiedätkö mikä on uutiskirjetyökalu? Lähetätkö postia isommalle joukolle?

Uutiskirjetyökalu helpottaa monen työpäivää. Viime talvena olin pitämässä markkinointiviestinnän koulutusta ja tuli puhe sähköpostimarkkinoinnista. Tai taisimme puhua ylipäätään sähköposteista ja aiheista, kuten sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, jäsenkirje, asiakaskirje. Tuttuja asioita, niitä minunkin sähköpostilaatikkoni tulvii. Muistan kuitenkin kurssilla olleen nuoren miehen todenneen, että “Sähköposti!…
Lue kokonaan
Instagram vinkit ja sallitut työkalut

Helpot ja sallitut vinkit Instagramin käyttöön

Miten kirjoitetaan selkeä ja näyttävä bio? Mitkä ovat sallitut työkalut Instagramin tehokkaampaan käyttöön? Millainen on visuaalisesti houkutteleva Instagram-feed? Tästä artikkelista löydät koosteen vinkeistä, joilla nostat Instagram-tehokkuuttasi! Instagram on lyönyt itsensä läpi suomalaistenkin kuvallisten hetkien jakamisessa. Vielä viisi vuotta sitten palvelu oli…
Lue kokonaan
hakukoneystävällinen sisältö

Mitä on laadukas sisältö? Helppoja vinkkejä hakukoneystävällisyyteen

Sisällöntuottajalle on tärkeää saada tekstinsä tehokkaasti näkyville ja tuottaa myös hakukoneystävällistä sisältöä. Sisältöä tuotetaan milloin mihinkin tarkoitukseen: halutaan saada käyttäjä tekemään jotakin (monesti ostamaan) tai vain informoidaan, opetetaan. Joka tapauksessa sisällöntuottajan tarkoituksena on saada oma asia massojen nähtäville. Pelkkä iso sähköpostilista…
Lue kokonaan
Tavoite ja kohderyhmä

Määrittele tavoite ja kohderyhmä – muuten et pärjää

Olen viime vuosien aikana opettanut lukuisia markkinointiviestinnän opiskelijoita. Joka ainoana koulutuspäivänä eteen ovat tulleet viestinnän peruskäsitteet ja uskallan sanoa, että joka ainoan uuden aihealueen on aloittanut paasaukseni siitä, että edetä ei voi, ellei mielessä ole kirkkaasti se, mitä tavoitellaan ja ymmärrys…
Lue kokonaan
chattaa

5 vinkkiä chattien käyttöön vaikka kellon ympäri

Olet varmasti huomannut monen yrityksen nettisivuilla oikeassa alakulmassa esiin plompsahtavan chatti-ikkunan? Ne ovat parin viime vuoden aikana yleistyneet kovasti. Enkä ihmettele, sillä monesti chatin kautta nopeaan ongelmaan löytyy heti vastaus.  Me online-aikakaudella vahvasti elävät ihmiset odotamme nopeita vastauksia, mikäli olemme yritykseen…
Lue kokonaan
Tubecon aikuisparkki Oppila.fi

Tubessa on tilaa

Digitaalisessa maailmassa on paikka, jossa sukupolvien välinen kuilu näkyy selkeimmin: Youtube. Valokuvasta videoon Valokuvaus kuuluu nykyisin monen meistä harrastuksiin jo ihan älypuhelimien loistavien kameroiden takia. Koemme olevamme upeita kuvaajia tai ainakin saamme aikaan kelvollista jälkeä, jota kelpaa jakaa muillekin Facebookissa ja…
Lue kokonaan
5 vinkkiä kirjoittamiseen - Oppila.fi

5 vinkkiä tehokkaampaan yrityskirjoittamiseen

Näillä vinkeillä selätät monet ongelmat kirjoittamisessa! Ohjeet sopivat niin sähköiseen ympäristöön kirjoittamiseen kuin kaikenlaisiin arkipäivän tilanteisiinkin. Koulutan yritys- ja markkinointiviestintää viikottain. Kursseillani istuu yrittäjiä ja markkinointiviestinnän ammattitutkintoaan suorittavia nuoria aikuisia. Yhteistä heille kaikille on into ja halu tuottaa sisältöä etenkin yritysten nettisivuille…
Lue kokonaan
asiakaskeskeinen kuva

Asiakaslähtöinen yritys ja sen toiminta

Valmistelin juuri koulutuspäivää asiakaslähtöisestä viestinnästä. Se on lempiaiheitani! Asiakaslähtöisyys, asiakaskeskeisyys ja sellaisen johtaminen kuulostaa vakavalta ja vaativalta. Onhan se sitä, koska asiakaslähtöisyyden tulisi olla yrityksen perusarvo. Mutta yritys voi olla asiakaslähtöinen ilman, että se vaatii muuta kuin järjen käyttöä ja ajattelumalliin…
Lue kokonaan
Oppilan blogi

Verkkokaupan perustamisen helppous ja vaikeus

Olin puhumassa elokuun lopulla Rasekon Asiaa ja aamukahvia -tilaisuudessa. Otsikkona oli Verkkokaupalla boostia bisnekseen. Paikalla oli jälleen sankoin joukoin yrittäjiä tai yrittäjäksi aikovia ja tunnelma oli lämmin. Puhuin puolisen tuntia ja päällimmäiseksi jäi mieleeni se, että verkkokaupan perustamisessa tärkeää on pohtia…
Lue kokonaan