Mitä on laadukas sisältö? Helppoja vinkkejä hakukoneystävällisyyteen

| kesä 26, 2017

Sisällöntuottajalle on tärkeää saada tekstinsä tehokkaasti näkyville. Sisältöä tuotetaan milloin mihinkin tarkoitukseen: halutaan saada käyttäjä tekemään jotakin (monesti ostamaan) tai vain informoidaan, opetetaan. Joka tapauksessa sisällöntuottajan tarkoituksena on saada oma asia massojen nähtäville. Pelkkä iso sähköpostilista tai someseuraajien määrä ei takaa välttämättä laajaa näkyvyyttä, joten on syytä huolehtia siitä, että hakukoneet (esim. Google ja bing) löytävät sisällön tehokkaasti ja että se nousee hakutuloksissa (SERP = search engine result pages) korkealle.

Sanoisin, että Googlen miellyttäminen on nyky-yrittäjien suurimpia murheita tai tehtäviä, mutta sen ei toki pidä tuntua murheelta saatika erityisen rankalta tehtävältä.

Mitä Google itse neuvoo hakukonenäkyvyydestä?

 

Googlella on valtavan paljon ohjedokumentteja. Todella paljon. Siihen nähden, että Google ei kerro tarkkaan, miten sen algoritmit toimivat, se kuitenkin antaa ohjeita hyvin kattavasti. Iso osa Googlen ohjeista on englanniksi, mutta myös suomeksi löytyy paljon, paljon materiaalia. Linkit näihin löydät artikkelin lopusta.

Kuten olen itsekin aiemmin kirjoittanut, hakukoneystävällinen kirjoittaminen ei ole vaikeaa. Eikä sitä edes pidä ajatella “Googlelle kirjoittamisena”. Hakukoneet arvostavat ensisijaisesti laadukasta sisältöä, jonka on tehnyt asiantuntija ja joka herättää luottamusta. Näiden vaatimusten ei pitäisi herättää tietystikään kenessäkään minkäänlaisia kauhun tunteita, sillä eihän kukaan nyt muuten mitään julkisesti kirjoittaisikaan, eihän?

Googlen ohjeissa asiasta mainitaan mm. näin:

  • Rakenna sivusi ensisijaisesti käyttäjille, älä hakukoneille
  • Älä petä käyttäjiäsi
  • Älä käytä “kikkoja” hakutulosten parantamiseen. (Temppuihin viitataan siis asioilla, joista jää paha maku suuhun, filunkihommia, siis. Älä siis tee mitään, mistä et voisi vaikkapa keskustella Googlen edustajan kanssa).
  • Kirjoita uniikkejä, aitoja, houkuttelevia tekstejä, luo sisältöä, joka saa kävijän palaamaan uudelleenkin.

No eipä vaikuta kovin monimutkaiselta, vai mitä? Aivan noin yksinkertaista se ei toki pelkästään ole, mutta näillä pääsee jo varsin pitkälle ja vinkit ovat suoraan Googlen ohjeista

 

Mitä on aito, houkutteleva sisältö?

 

Olet varmasti törmännyt netissä surffaillessasi blogeihin tai sivustoihin, joiden sisältö vaikuttaa ontolta. Se vain raapaisee pintaa eikä aiheeseen ole aidosti syvennetty. Aiemmin – siis Googlen aiemmissa versioissa – saattoi hakusanojen runsas viljely, linkkien ostaminen tai piilotettu teksti auttaa nousemaan hakutuloksissa kärkeen, mutta nyt niiden vaikutus on ennemminkin päinvastainen (kyllä, Google saattaa myös sakottaa eli alentaa sijoitusta).

Sen sijaan sisältö, joka on kirjoitettu aidosti ja lukijakuntaa ajatellen, ja joka tarjoaa oikeasti jotakin hyötyä lukijoilleen, nostaa pisteitä. Jos sisältö on sellaista, jonka voisit jakaa ystävillesi vaikka somessa, on se arvokasta ja hyödyllistä. Jos haluat luoda sellaista sisältöä, tarjoa jotakin arvokasta.

 

Mitä luottamuksella on tekemistä sisällöntuotannon kanssa?

 

Paljonkin! Vaikka sisältö vaikuttaisi miten hyödylliseltä, laadukkaalta ja houkuttelevalta, on se tehokkainta, jos luotat sisällön luojaan. Etenkin, jos tarkoitus on myydä jotakin, on erittäin tärkeää, että sisällön tuottaja herättää luottamusta. On sanomattakin selvää, että yrityksestä tulee löytyä kaikki mahdollinen tieto. Blogata voi nimettömänäkin, nimimerkin takaa, mutta jos kirjoittajalla on minkäänlaista tarkoitusta saada sisällöllään jotakin aikaan, on erittäin tärkeää näkyä nimellään ja kasvoillaan.

Me suomalaiset olemme kovin vaatimattomia, emme halua tehdä itsestämme numeroa. Sen lisäksi moni saattaa vierastaa ulkonäkökeskeistä selfie-kulttuuria, mutta siitähän oman kuvan liittämisessä teksteihin tai yrityksensä nimeen ei ole kysymyksessä. Herätä siis luottamusta, kerro yrityksestäsi, itsestäsi ja siitä, miksi olet asiantuntija. Hakukoneet osaavat tulkita sisällöstä yllättävänkin paljon (lisäksi ainakin Google tekee myös manuaalista laaduntarkistusta) ja luottamuksen herättäminen lisää käyttäjäkokemuksen laatua ja samalla siis myös hakukoneystävällisyyttä. Ja kaikki tämä tekemättä mitään kummallisia kommervenkkejä. 

Älä huoli, on inhimillistä kokea oman asiantuntemuksensa korostaminen hankalana (ei se toki ole kaikille ongelma) ja kuvan lisääminen voi tuntua kummalliseltakin. Minäkään en ole laisinkaan tyytyväinen tapaan, jolla olen itseni esitellyt Oppilan sivuilla ja tässä alla oleva kuvakin on jo pari kuukautta vanha ja näin kesäaikaan tuntuu kovin talviselta. Mutta eikö olekin kivampi lukea asiaa, kun tiedät, kuka kirjoittaa?

 

Hakukoneoptimointi tekniseltä kannalta

 

Hakukoneoptimointi tarkoittaa siis sallittuja konsteja, joilla voidaan varmistaa, että sisältö varmasti on hakukoneiden löydettävissä ja että teknisesti sivusto toimii niin, että käyttäjä jaksaa sisältöä sieltä etsiä.

Hakukoneoptimointi eli SEO on ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan yhä kasvava bisnes ja alalle on mahtunut vaikka minkälaista yrittäjää. Olen useinkin sitä mieltä, että kiireisen yrittäjän kannattaa ostaa palveluita toisilta yrittäjiltä, mikäli asia ei kuulu omaan ydinosaamiseen, mutta oman sivuston hakukoneystävällisyyden eteen voi toki tehdä paljon itsekin.

Aiheesta voisin kirjoittaa paljon, paljon enemmän ja varmaan jatkossakin niin teen, mutta herätän tässä nyt peruskäyttäjiä pohtimaan omaa näkyvyyttään pienillä vinkeillä.

Hakukoneet haluavat siis tarjota käyttäjille parhaita hakutuloksia. Parhailla tarkoitetaan siis laadukkaita ja houkuttelevia. Laadukkuus koskee toki itse sisältöä mutta myös sivustoa. Jos sivut latautuvat hitaasti, niiden käyttöliittymä tökkii eikä käyttäjä löydä asioita totutuista paikoista tai jos sivuilla on paljon toimimattomia linkkejä tai roskapostikommentteja, eivät käyttäjät jaksa viettää sisällön parissa aikaa. Eikä myöskään hakukone.

Tarkista siis ensin, että sivustosi on nopea, se ei tuota virheilmoituksia ja asiat löytyvät sieltä mistä niiden pitääkin. Jos löydät parannettavaa, aloita niiden korjaamisesta. Sen jälkeen voit panostaa muihin yksityiskohtiin, joista kirjoittelen lisää myöhemmin.

 

Mainiota ja aurinkoista kesäkuun loppua!

Linkkejä:

 

 

Vastaa tästä kyselyyn ja voita!

Jotta Oppilan tulevat blogikirjoitukset ja verkkokurssit olisivat varmasti teitä kiinnostavia, pyydänkin vastaamaan pieneen kyselyyn. Kysely on auki pysyvästi ja muokkaan sitä ja palkintoa postituslistalle liittymisestä kerran kvartaalissa. Olen iloinen joka ainoasta vastauksesta!

Klikkaa tästä kyselyyn!
Taina Euro

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

G

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit alla olevista painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.

Share This