Sähköpostiautomaatiot ja uutiskirjeet
|

Sähköpostiautomaatiot tehostavat markkinointia – vinkit aloittamiseen

Sähköposti­automaatiot ovat sähköpostimarkkinoinnin perusasioita ja ne tehostavat markkinointia ihan huomaamatta. Usein yllätyn, miten harva uutiskirjettä lähettävä on ymmärtänyt automaatioiden merkityksen. Moni vain lähettää säännöllistä uutiskirjettään, mikä on tietysti ihan mahtavaa sekin, mutta automaatioiden avulla tulee markkinointiin helppoa tehoa. 

Ja usein tämä työ on vain aloittamista vaille valmista!

Mikä on sähköposti­automaatio?

Marketing automation tai markkinoinnin automaatio on iso käsite ja tässä artikkelissa käyn nyt läpi sähköpostimarkkinoinnin automaatioita hyvin keveästi, koska tämän artikkelin ajattelen puhuttelevan eniten niitä, joilla automaatiot ovat vielä tekemättä.

Automaatio on jokin automaatti­sesti matkaan lähtevä viesti tai viestisarja, joka on kirjoitettu ennalta valmiiksi ja joka käynnistyy jonkin herätteen, triggerin, avulla. 

Todennäköisesti ihan jokainen uutiskirjetyökalu kykenee näihin automaatioihin, mutta rakentamisen prosessissa on eroa. Eroja voi myös löytyä siinä, miten monimutkaisia automaatioita työkalulla voi rakentaa eli voiko automaatioihin tehdä haaroja, joissa jatketaan jotain tiettyä polkua, jos jokin ehto täyttyy tai ei täyty. Sähköpostiautomaatiot voivat olla hyvinkin monimutkaisia ja niiden rakentamiseen voidaan käyttää paljonkin aikaa. Tai ne voivat olla ihan simppeleitä.

Tässä alla on esimerkki sähköpostiautomaatiosta.

Sähköpostiautomaatiot tehostavat markkinointia - vinkit aloittamiseen 1

Tämä kuvan esimerkki on juuri mainitsemani haarautuva automaatio, joka on itse asiassa tosi yksinkertainen, mutta kyllähän se tässä näyttää aika monimutkaiselta. Älä säikähdä vaan lue eteenpäin, pääset alkuun myös ihan simppelisti!

Tervetuloauto­maatio on valtavan tehokas sähköposti­markkinoinnin työkalu

Kun joku tilaa sinun uutiskirjeesi, kerron usein, että hänellä on ns. herkkyysvaihe menossa. Hän on ihan vapaaehtoisesti ilmaissut haluavansa kuulla sinusta lisää ja on kiinnostunut siitä, mitä sinulla on tarjota. Siksi sinulla on ihan tuhannen taalan paikka tehdä loistava vaikutelma lähettämällä hänelle automaattisesti lisää tietoa.

Saatat nyt jo lähettää virallisenoloisen “Kiitos, uutiskirjetilauksesi on vahvistettu.” -viestin, mutta jos siinä ei ole mitään muuta sisältöä, odotus saattaa hiukan lässähtää.

Käytä siis tervetuloviesti hyödyksesi ja kirjoita tarkemmin vaikka:

  • oma esittelysi, tietoa yrityksestäsi ja sen taustasta
  • mitä on luvassa
  • ja linkitä heti lisälukemiseen! 
  • ja anna alekoodi, jos sitä olet tarjoamassa ja kerro lisää tuotteistasi ja niiden taustoista

Valitse vaikka muutama houkutteleva linkki blogiisi tai poimi muutama herkullinen tuote verkkokaupastasi. Saat lukijan todennäköisesti klikkaamaan ja lukemaan lisää, jos ehdotat hänelle jotain luettavaa ja tällöin saat automaattisesti lisää klikkauksia sivustollesi ja sehän on aina hyvästä. Kerro samalla vähän lisää taustoista, sillä tarinallistaminen saa aina aikaan pysyvämpiä muistijälkiä ja sitähän me haluamme!

Tutkimusten mukaan – ja myös aivan omien raporttieni mukaan – tervetuloviestillä on kaikkein paras avaus- ja klikkausprosentti kaikista kampanjoista. Käytä siis tämä ihana aktiivisuuden hetki hyödyksesi!

Voiko tervetuloautomaatio olla muutakin kuin kiitosviesti?

Kyllä voi! Tervetuloautomaatio voi olla pitkä ja haarautuva automaatio, jonka lähettämät viestit riippuvat siitä, mitä lukija on klikannut ja onko hän avannut viestejä ja niin edelleen. Tai se voi olla vaikka vain kahden viestin pötkö ja näiden välissä on vaikka kolme tai viisi päivää. Eli siis: ensimmäinen viesti – tauko – toinen viesti. Jälkimmäinen viesti vielä kertaa ja houkuttelee klikkaamaan. Ja tämän jälkeen vastaanottaja päätyy ihan tavallisesti uutiskirjeen vastaanottajaksi. 

Tämän artikkelin otsikossa lupasin, että sähköpostimarkkinoinnin automaatioiden aloittaminen voi olla helppoa, joten en nyt lähde ehdottamaan sinulle monihaaraista automaatiota, mutta neuvon sinua miettimään seuraavat asiat valmiiksi ennen kuin lähdet tekemään kiitosautomaatiota.

Käy läpi nämä kuusi vinkkiä huolella ja sen jälkeen aloittaminen on jo helpompaa!

Tässä esimerkissä rakennetaan kahden viestin automaatio:

  1. Suunnittele viestien sisältö etukäteen!
  2. Haluatko lähettää kiitosviestin heti kun kontakti on tilannut uutiskirjeesi vai odotatko päivän? Minä en odottelisi liian kauan, sillä takuuvarmasti kontaktisi on siinä postiensa äärellä, kun on kerran tilauksen tehnyt, mutta joskus pieni odotus ei ole haitaksi.
  3. Kirjoita ensimmäisen kiitosviestin sisältö eli miten esittäydyt, mitä kerrot yrityksestäsi ja uutiskirjeistäsi, mitä lukemista ehdotat.
  4. Miten pitkän tauon haluat viestien välille? Määrittele tauko.
  5. Minkälaisen sisällön suunnittelet toiseen kirjeeseen? Kirjoita kakkosviesti kuntoon ja pohdi, menetkö syvemmälle yrityksesi historiaan, yrityksen toimintaan tai siihen, miten voit olla avuksi? Tarkoitus olisi jättää positiivinen muistijälki ja saada ehkä jotain actioniakin tapahtumaan.
  6. Ja laita itsellesi kalenteriin muistutus, että käyt tarkistamassa viestisi säännöllisesti! Päivitä linkkejä ja tekstejä ja varmista, että kaikki asiat ovat edelleen ajan tasalla.

Tämä lista saattaa näin kylmiltään tuntua rankalta ja pitkältä. Mutta suunnitteluun kannattaa silti uhrata hetki, sillä kun automaatiosi on valmis ja käynnistät sen, se hoitaa sinun puolestasi suhdetoimintaasi ilman että sinun täytyy asiaan mitenkään puuttua. Kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. 

Lämpimästi suosittelen muistamaan tuon listan kuutoskohdan (päivittämisen ja tarkistamisen), sillä aina sinne viesteihin saattaa jotain vanhentunuttta jäädä. Tässä pieni esimerkki elävästä elämästä: Menin naimisiin vuonna 2019 ja sukunimeni vaihtui. Taisin lähetellä muutamaakin automaatiota vanhalla sukunimelläni vielä vuosi nimenvaihdoksen jälkeen, kun en vain muistanut, että siellä automaatioissakin oli päivitettävää. Niin helposti nämä automaatiot toimivat. Kuten englanniksi sanotaan: “Set and forget!” Älä sinä kuitenkaan unohda kokonaan vaan käy säännöllisesti tekemässä tarkistuksia.

Tässä sama vielä infograafina, koska visualisointi auttaa usein! Sähköpostiautomaatiot selitettynä yhdessä kuvassa, ole hyvä.

Sähköpostiautomaatiot ja kiitosautomaatio sähköpostimarkkinoinnissa - Oppila Oy

Mitä seuraavaksi?

Nyt perehdy omaan uutiskirjetyökaluusi ja sen automaatioihin. Olen varma, että siellä on selkeästi neuvottu automaatioiden rakentaminen. Jos käytössäsi on Mailchimp, Smaily tai Active Campaign, neuvon ketterästi sinua automaatioiden rakentamisessa. Varaa vaikka aika ajanvarauksesta. Oletko muuten tilannut jo Mailchimpiin ja uutiskirjemarkkinointiin keskittyvän uutiskirjeeni? Jos et, nappaa se tästä.

Taina Norha - Oppila Oy:n kouluttaja

Taina Norha

Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia 

Similar Posts