Miten Instagramin algoritmi toimii ja mitä Instagram arvostaa?

mennessä Päivitetty 6.2.2020 | Julkaistu 6.2.2020

Instagramin algoritmi tuntuu olevan mitä mainioin salaliittoteorioiden ja urbaanien legendojen innoittaja. Miten Instagramin algoritmi toimii ja mitkä asiat sitä miellyttävät, pohdituttavat todella monia joka päivä.

 

Oletko sinä kuullut mm. näitä:

 

“Vain ensimmäisen viiden minuutin (vaihtoehtoisesti 30 minuutin) sisällä tulevat kommentit nostavat näkyvyyttä.”

 

tai 

 

“Kommentin täytyy olla vähintään kolme / viisi sanaa pitkä, että se lasketaan.”

 

tai 

 

“Tykkäykseni laskivat, kun muutin tilini yritystiliksi.”

 

Ja näistäkin olen kuullut vaikka miten monta eri yhdistelmää ja versiota. Monesti Instagram-koulutuksen aluksi käsiä nousee ja kysellään “pitääkö paikkansa, että…” ja “mulle on sanottu, että…”

Tuntuu siltä, että käytämme tosi paljon aikaa siihen, että yritämme ratkaista Instagramin arvoitusta ja löytää jonkin kätevän ja helpon tavan sille, että juuri meidän julkaisumme saisivat enemmän tykkäyksiä ja kommentteja ja näkyvyyttä ja klikkauksia ja tallennuksia ja mitä vaan.

 

Älä suututa Instagramia – mistä Instagramin algoritmi tykkää ja mistä rankaisee?

 

Sinäkin olet varmasti kuullut tempuista, joilla julkaisun näkyvyyttä nostetaan nopeasti? 

 

Kaikenlainen keinotekoinen aktiivisuuden rakentaminen, kuten mm. ns. seurailupodit (rinki, jossa tykkäillään ja kommentoidaan säännöllisesti ja ohjatusti toistensa julkaisuja) voi toimia hetken, mutta kun tuo koneoppiminen huomaa, että nyt kyse on jostain ohjatusta, sen vaikutus laimenee ja sillä voi olla jopa haittaa tilillesi.

Huomasin tämän käytännössä joulukuussa. Minulla on ollut tapana kuvaa julkaistessani käydä tykkäämässä siitä muilla puhelimeni sovelluksessa olevilla tileilläni (firman tili, kissojen tili, puolisoni kirjablogin tili) ihan samantien. Siihenhän ei mene kuin muutama sekunti, kun appi on tuttu ja sormet nopeat.

 

Sain sitten Instagramilta ilmoituksen, jonka sisältö oli kutakuinkin seuraava: 

 

“Näyttää siltä, että olet jakanut salasanasi palvelulle, joka voi auttaa saamaan lisää tykkäyksiä tai seuraajia. Yhteisösäännöt kieltävät tällaisen toiminnan.”

 

😱

 

Ja kas kun olen tällainen tiukkistäti, joka julistaa nimenomaan aitojen seuraajien ja tykkäyksien hankkimisen ilosanaa enkä todellakaan käytä mitään sellaisia palveluja, niin säikähdin, että salasana on kräkätty, ja tietysti vaihdoin sen saman tien.

Mutta sitten sain kuulla ympäriltäni myös muilta Instagramin käyttäjiltä, että he olivat saaneet samanlaisia viestejä ilman, että olivat käyttäneet mitään kiellettyjä palveluita. Ehkäpä siis sormeni olivat todella nopeat ja käytin aina tiettyä neljää tiliä tähän tykkäilyyn hyvin nopeasti kuvan julkaisemisen jälkeen. 

Eli toden totta: Instagram valvoo tarkasti mitä teemme ja miten teemme. Oma neljän tilin “podini” oli siis saanut Instagramin algoritmin nostamaan kulmakarvojaan ja huomauttamaan minulle. Lopetin sitten tuon puuhan tai ainakin hidastin näppäilytahtiani. 

 

No mikä sitten on aitoa, sallittua ja mistä Instagramin algoritmi oikeasti pitää?

 

Jos et vielä ole ottanut seuraukseen Instagramin tekijöiden tiliä @creators, nyt se kannattaisi viimeistään tehdä.

 

Ei siksi, että siellä olisi mitään visuaalisesti mullistavaa, mutta siellä on tänä vuonna vastailtu FAQ-tyyppisesti kysymyksiin ja murrettu myyttejä, katkaistu huhuilta siipiä.

 

Kurkista ihmeessä tarinoiden kohokohtiin (story highlights), jossa vastaillaan kysymyksiin ja näihin informatiivisiin julkaisuihin.

 

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A peak at some of the 🔑metrics that impact feed ranking . Check out our stories today where we’re busting those algorithm myths you ask us about most frequently! 👀

Henkilön Creators (@creators) jakama julkaisu

 

 

Näissä julkaisuissa selkeästi kerrotaan, että nämä asiat vaikuttavat 

  • kommentit
  • tykkäykset
  • uudelleenjaot
  • videoiden katselukerrat

 

Instagram haluaa näyttää meille sellaista sisältöä, jonka se arvelee kiinnostavan meitä. Hyvä juttu. Mutta mistä se sen tietää?

 

Instagramin algoritmi päättelee, että olemme läheisiä sellaisten tilien kanssa, joiden 

 

  • kuvia katselemme ja kommentoimme ja tykkäilemme
  • ja lähettelemme pikaviestejä (direct messages)
  • ja saamme takaisin myös tykkäyksiä ja kommentteja
  • tilejä haemme

 

Näinhän tehdään usein vaikkapa perheenjäsenien ja tosi läheisten kaverien kanssa. Siksi näemme heidän julkaisunsa ensimmäisenä feedissä ja tarinoissa. Oletko huomannut?

 

Ja koska kyse on algoritmista ja koska Instagram (ja tietysti Facebook) kerää koko ajan tietoa siitä, minkälaisista asioista tykkäämme ja mitä seuraamme, näille somekanaville ei ole homma eikä mikään näyttää meille lisää samantyyppisiä tilejä ja julkaisuja kuin mistä jo pidämme. (Kirjoitin muuten Facebookin algoritmeista pari vuotta sitten. Artikkeli on edelleen ajankohtainen, sillä silloin tehty isompi muutos pätee edelleen.)

 

Instagram pitää myös kirjaa siitä, miten usein käytät sovellusta. Jos tapanasi on kurkkia feediäsi useamman kerran päivässä, näet todennäköisemmin laajemman kattauksen sinua kiinnostavia tilejä ja julkaisuja.

 

Mutta jos käyt Instagramissa vain silloin tällöin, näet todennäköisemmin vain niitä sinulle erityisen läheisiä tilejä ja niiden julkaisuja. 

 

Läpi kahlaamalla näet ihan kaikki näkemättömät julkaisusi, mutta jos seuraat lukuisia tilejä, se voi olla aika urakka. Minä sain keran kahlattua kaikki läpi ja Instagram palkitsi minut ilmoituksella, että “olet nyt nähnyt kaikki näkemättömät julkaisut”. Siitä on tosin aikaa ja tuskinpa nyt enää sellaiseen pääsisin, vaikka jumittuisin päiväksi hissiin ja puhelimen akku olisi täynnä. 

 

Instagramin algoritmi ei siis ole mitään suurta salatiedettä. Instagram kertoo hyvin avoimesti, että kyse on koneoppimisesta (machine learning) ja järjestelmä oppii jatkuvasti mm.

 

  • miten ja milloin käytät Instagramia
  • minkälaisia tilejä seuraat aktiivisesti
  • mitä sinun seuraajasi tekevät

 

ja se muokkaa kaiken toimintasi perusteella sitä, mitä sinä näet itse ja miten sinun julkaisusi näkyvät. 

 

Instagramin algoritmi ei ole rakettitiedettä.

 

Jos siis olet aktiivinen, julkaiset säännöllisesti, tykkäilet ja kommentoit itse – sekä vastaat omiin kommentteihisi, eli toimit aidosti, Instagram näyttää tiliäsi eniten juuri niille, joita se eniten kiinnostaa ja näyttää sinulle tilejä, jotka sinua kiinnostavat. Jep, näinhän se menee.

 

Ehkä olet huomannut, että kun alat seurata jotain uutta tiliä, näet sen julkaisuja alkuun enemmän. Jos et aivan suunnattomalla innolla kommentoi ja tykkäile sen julkaisuista pidempään, hiipuu tilin näkyminen pian tasa-arvoiseksi muiden tilien kanssa. Mutta jos se päätyy sinun “lähipiiriisi”, näet sen julkaisuja jatkossakin enemmän.

 

Millä saan seuraajia Instagramiin järkevästi? 

 

No tämä on se ikuisuuskysymys. Ja se siihen on mitä mainioin vastaus:

 

Luo säännöllisesti hyvää sisältöä. Ole interaktiivinen. Kiitä ja kehu. Vastaa kommentteihin. Herätä keskustelua. Käytä sovellusta usein ja julkaise usein ja säännöllisesti. Tutustu kaikkiin julkaisemisen muotoihin ja käytä monia ominaisuuksia.

 

Ooh, eikö olekin hieno kommervenkki? No vakavasti sanottuna kehotan sinua vain tekemään fiksuja asioita, käyttämään sovellusta monipuolisesti hyväksesi ja olemaan aktiivinen moneen suuntaan. 

 

Juu, aikaa se voi viedä, mutta se kyllä palkitsee. 

 

 

 

 

Taina Norha

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Norha kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

     Nämäkin saattavat kiinnostaa:

Pin It on Pinterest