Teetkö jouluna tulosta? Joulumyynti ja 6+1 tehovinkkiä

| marras 22, 2017

Monen kaupan – niin verkkokaupan kuin kivijalkakaupankin – tärkein sesonki on joulu, jolloin tehdään liikevaihdosta suuri osa. Toisilla se on kesä tai jokin muu ajanjakso. Joulumyynti ja joulun kampanjointi alkavat nykyisin yhä aikaisemmin. Markettien joulusuklaat, koristeet ja suklaakalenterit tuodaan esille jo lokakuussa. 

Ehkä yrityksessäsi tehdään joulumyyntiä sellaisella tahdilla, että parantamisen varaa ei ole. Mutta jos kaipaat vinkkejä myynnin tai markkinoinnin tehostamiseen, lue seuraavat 6+1 vinkkiä.

Vinkki 1: Voitko hyödyntää Black Fridayn tai Cyber Mondayn markkinoinnissasi?

 

Suomeenkin parin viime vuoden aikana rantautunut Black Friday -kampanjointi aloittaa kauden meilläkin. Tänä vuonna moni on laajentanut kampanjoinnin koko Black Friday -viikolle ja minunkin sähköpostilaatikkoni tulvii päivittäin vaihtuvia tarjouksia.

Black Friday on Yhdysvalloista lähtenyt joulukauden aloittava myynnin megasuperräjäytyspäivä. Se sijoittuu Kiitospäivän jälkeiselle päivälle, jolloin jopa osa muuten lomia kaihtavista amerikkalaisista lomailee eli shoppailee. Mustaa perjantaita seuraa maanantaina Cyber Monday, jolloin tarjoukset jatkuvat. 

Viime vuonna tein itse monia joululahjaostoksia Black Friday -tarjouksista ja nyt osaan niitä jo odottaa. Ehkä sinun asiakkaasikin ovat malttamattomina seuraamassa, mitä heidän Facebook-feedissään heille myydään perjantaina? Kenties asiakaskirjeesi voisikin lähteä aikaisin perjantaiaamuna hiukan räväkämmällä teemalla? Tai jos et ehdi Black Friday -ilakointiin, panosta maanantaihin ja nappaa asiakkaiksesi ne, jotka eivät vielä ennättäneet mukaan perjantain shoppailuun. Joka vuosi yhä useampi osaa odottaa tarjouksia ja käyttää osan joululahjabudjetistaan jo marraskuussa. Ja kyllä, edelleen me suomalaiset päivittelemme, että miten niin moni jaksaa innostua amerikkalaisesta hypetyksestä.

Mutta jos vaikuttaa siltä, että asiakkaasi ovat innoissaan, kannattaa hyödyntää kaikki tilaisuudet olla mukana Black Friday tai Cyber Monday -markkinoinnissa!

Tänä vuonna sähköpostini (juu, rakastan asiakaskirjeitä sähköpostissani! Niistä oppii muuten valtavasti!) on kilahdellut Black Friday -tarjouksia koko viikon. Silti Black Friday -viikon keskiviikkotarjous kuulostaa jotenkin hiukan hassulta. 🙂

Black Friday -tarjoukset

 

Black Friday -viestejä

Vinkki 2: Tunnethan kohderyhmäsi? Mitä he kaipaavat?

Osa meistä joululahjashoppailijoista on suunnitelmallisia. Lahjoja ostetaan pitkin vuotta tunnelmallisista kesätapahtumista tai alennusmyynneistä. Nämä suunnitelmalliset eivät välttämättä joulun alla ole paniikissa tai metsästä joulun hittilahjoja hinnalla millä hyvänsä. Heidän tavoittamisensa joulumarkkinoinnilla on jopa haastavaa, sillä he harvemmin sortuvat mihinkään heräteostokseen. Heitä palvelet pitkäjänteisellä työllä ja kenties aloittamalla lahjoista vinkkaamisen jo aiemmin syksyllä.

En keksi mitään -joukko on suuri. Heillä ei ole minkäänlaista ajatusta siitä, mitä he voisivat lahjaksi hankkia. Joko lahjansaajalla “on jo kaikkea”, lahjansaaja on nipottava ja tarkka tai lahjan antajalla on kiireessä vaikeuksia ottaa lahjan saaja huomioon. Heitä palvelet esittämällä valmiita ehdotuksia mummolle, isälle, siskolle tai hehkuttamalla jotain joulun hittituotettasi. Panosta ideoiden tarjoamiseen ja joulumyynti saattaa näyttää iloisia lukemia!

Vinkki 3: Mukauta markkinointiasi joulun lähestyessä

 

Viime tingan shoppailijat toimivat lähes paniikissa. Heille saattaa riittää ostokehotteeksi se, että “vielä ehdit saada lahjat ennen joulua”. Mitä helpommaksi ja nopeammaksi teet ostotapahtuman, sitä varmemmin kilahtaa sähköpostisi tai kassakoneesi ostoksen johdosta.

Marraskuun puolella ja hyvissä ajoin shoppailevat ovat suunnitelmallisempia, he tietävät, että heillä on aikaa tehdä vertailuja. Mutta kun joulukalenterin suljetut luukut alkavat vähentyä, iskee viime tingan paniikki. Moni shoppailija on kenties itsekin sesonkityössä eikä ennätä ajoissa pohtia lahjoja, jolloin sinä voit helpottaa heidän tuskaansa kertomalla, miten helppoa sinulta on ostaa. Kenties kivijalkakaupassasi paketoit lahjat kauniisti samaan hintaan tai lupaat lahjapaperit mukaan. Verkkokaupassa korosta viimeistä tilauspäivää, jolloin vielä ehtii varmasti saada lahjat. Palvelevimmat verkkokaupat kertovat vielä postinumeroittain, minne ennätetään paketit toimittaa varmimmin.

Viime hetkellä lahjoja ostavat eivät ole enää budjettiorientoituneita: heidän lompakkonsa avautuu herkemmin isommillekin ostoksille ihan vaikka jo huonon omantunnon johdosta ja jos hittituotteesi ovat jo loppu, kelpaa jokin muukin. Joulumyynti koostuu usein ihan perustuotteista tai sitten ekslusiivisista erikoistuotteista. Rakas enoni tapasi aikoinaan tehdä jouluostokset aattoaamuna. Muistan saaneeni toisinaan kalliita ja joskus hiukan omaperäisiäkin lahjoja. Teininä en tiedä, olinko riittävän vaikuttunut ilmankostuttimesta, mutta sama Ufox minulla on edelleen käytössä.

Vinkki 4:  Kotimainen, käsintehty ja uniikki – kerro tarina

Yhä kasvava joukko kuluttajia haluaa hankkia lahjansa eettisemmin. Kotimaisuus, pienyrittäjältä ostaminen, paikallisuus ja uniikin lahjan löytäminen ovat pontimena monelle ostokselle tänäkin jouluna. Jos haluat erottua, kerro tarinasi ja yrityksesi tarina. Kerro, mistä saat innoituksesi, missä työhuoneesi on ja minkälaisia ovat päiväsi. Kun olet ostajille muutakin kuin vain yrityksen nimi, saattaa joulumyyntisi olla mukavissa luvuissa.

Pienyrittäjän ja etenkin käsityöläisen leipä ei ole leveä, mutta ruikutukseen ei ole syytä lähteä. Tosin mikäli sinua on kohdannut jokin epäonni, olet vaikka sairastunut juuri joulusesongin kynnyksellä, voit mainiosti olla rehellinen ja kertoa, että nyt on käynyt näin ja varasto pullistelee toinen toistaan kauniimpia tuotteita, auttakaa. Tällainen tarina saattaa lähteä viraalisesti liikkeelle ja tuoda uusia asiakkaita, mutta on tärkeää, että tällöin vaikkapa Facebook-sivuillasi on muutakin sisältöä kuin murheesta ponnistamista. (Lue ehtiessäsi myös edellinen blogikirjoitukseni Facebook-markkinointivinkeistä.)

Yritystarina ja oma kasvutarinasi yrittäjänä tuo sinut henkilönä lähemmäs asiakkaitasi. Jos kertakaikkiaan kaihdat itsestäsi puhumista, koita keksiä jokin muu konsti tuoda yrityksesi henkilökohtaisemmin tutuksi, sillä ihmiset ostavat mielellään henkilöiltä ja yrityksiltä, joihin he pystyvät samaistumaan tai joita he kunnioittavat. 

 

Vinkki 5: Ajoita tarjoukset tarkasti tai ainakin sesongin alkuvaiheeseen

Tarjouksen metsästäjät nappaavat verkkokaupoista joululahjasi, jos tarjoat ilmaisen toimituksen, kaupanpäällisiä tai jonkin hyvän alennuksen vaikkapa ostosten keskittämisestä. He seuraavat hintoja ja vertailevat.

Hyvä konsti kannustaa ostamaan sesongin alkuvaiheessa on tarjota verkkokaupassa ilmainen toimitus vain tiettynä rajallisena ajankohtana tai luvata kivijalkakaupassa vaikkapa jokin pieni kaupanpäällinen tai glögitarjoilu ja lahjapaketointi.

Tarjouksen metsästäjillä on paljon samankaltaisuuksia suunnitelmallisten joulushoppailijoiden kanssa: he osaavat hyödyntää tarjoukset.

Joulusesongin alkupuolelle ajoitettu hyvin suunniteltu tarjouskampanja  – esim. kaikki tuotteet -20% viikonlopun ajan – saattaa tuoda isonkin ryntäyksen, jos korostat, että nopeus kannattaa.

Vinkki 6: Kuvaa tuotteesi huolella ja laadulla

 

Huolehdi siitä, että tuotteesi on kuvattu laadukkaasti niin kuvin kuin sanoinkin. Varmista oikeakielisyys ja ole aito. Käytä kaikkia tarpeellisia sosiaalisen median kanavia, jotta tavoitat kohderyhmäsi kattavasti.

Jos myyt tuotteita tai palveluita, joita voi kuvata näyttävillä kuvilla, huolehdi, että kuvasi ovat tunnelmallisia, sesonkiin sopivia ja laadukkaita. Hämärät ja tärähtäneet näpsyt eivät luo laatuvaikutelmaa. Käytä Pinterestiä, Instagramia ja Facebookia suunnitelmallisesti! Ajasta postauksesi valmiiksi ennen kiihkeintä sesonkia, niin säästyt monelta kiireeltä ja murheelta. (Jos Instagram ei ole tuttu, lue aiemmat postaukseni siitä täältä ja täältä.)

Plus-vinkki: Tee ostaminen helpoksi – myös sesongin ulkopuolella

Vaikka tuolla vinkissä numero 3 kuvattu “en keksi mitään” – joukkio hyötyykin eniten siitä, että teet valmiita ehdotuksia, on ylipäätään tärkeää, että teet ostamisen asiakkaille mahdollisimman helpoksi. Jos olet hieroja tai kosmetologi, jolta saa lahjakortteja, myy niitä verkossa (silloin lahjan saa vaikka aattoaamuna). Jos myyt tuotteita liikkeessäsi, tee valmiita lahjapaketteja vaikka sellofaaniin pakattuina hiljaisempana aikana. Valmis, sievä paketti jonottamatta houkuttaa kiireisiä ja helppoutta arvostavia.

Toki verkkokauppiaskin voi paketoida lahjat valmiiksi. Tällöin tulee tosin varmistua siitä, ettei kaunis paketti mene toimituksessa ryttyyn ja muhkea rusetti latistu.

Kaikenlainen ostamisen esteiden poistaminen on hyvästä ja sitä kannattaa pohtia myös muulloin kuin joulun alla. Sesonkiaikaan ja kiireessä nimittäin korostuu, jos toiminnassasi on jokin pullonkaula. Verkkokaupassa tarkkaile ostoprosessia ja jos asiakkaasi jämähtävät kerta toisensa jälkeen ostoprosessissaan johonkin tiettyyn kohtaan, tutki, mistä se johtuu.

Asenna sivulle asiakaspalvelu-chat tai testaa itse huolella (eri selaimilla, eri maksutavoilla, eri laitteilla), mistä tuo jämähtäminen voisi johtua.

Kun sesonki on ohi, kannattaa hengähtämisen ohella miettiä, mikä toimi ja mitä kannattaisi muuttaa. Ja kirjata ideat ylös, jotta ensi kerralla muistaisi tehdä jotain paremmin.

Ihanaa joulunodotusta ja tehokasta ja tuottoisaa joulumyyntiä kaikille yrittäjille!

 

 

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit alla olevista painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.

Share This