Yrittäjän Facebook-markkinointi – helpota ahdistustasi viidellä vinkillä

| marras 3, 2017

Ahdistaako yrityksesi Facebook-markkinointi?

 

Facebookissa oleminen ja yrityksen näkyminen Facebookissa ovat edelleen ihan yrittäjän perusjuttuja. Facebook-sivu täytyy perustaa, se on selvä. Mutta sitten moni alkaa kokea Facebook-tuskaa: iskee kiire, luomisen tuska tai ihan vain masennus siitä, että huolella suunnitellut postaukset eivät saakaan suurta suosiota. Facebook-markkinointi on monelle synonyymi suurelle mysteerille ja jollekin hankalalle.

 

Vielä viisi vuotta sitten Facebook-sivujen postaukset nousivat vaivatta sivujen tykkääjien feedeihin, mutta armoton Facebook on muutellut algoritmejaan jatkuvasti maksullisia postauksia suosivaan suuntaan. Ja miksei muuttaisi, jollainhan nuo massiiviset konesalit ja niiden kuluttama energia tulee maksaa, jotta saamme nähdä ystäviemme ruokalautaset ja päivittäiset kissavideomme kuitenkin edelleen ilmaiseksi.

 

Nyt moni yrittäjä tuskailee yhä laskevien tilastojensa äärellä ja pohtii, miksi Facebookiin täytyy kuitenkin panostaa.

 

Perustiedot kuntoon Facebookissa – unohtuiko päivitys?

 

Kun luot yrityksellesi sivun Facebookissa, joudut täyttelemään yhtä sun toista tietoa. Joskus olet jo niin kovasti ensimmäisen postauksesi lumoissa – eli vähän etukenossa asioita tekemässä – että ne alkutiedot tulee laitettua hiukan sutaisten. Verkkosivut eivät vielä ole valmiit, “päivitetään ne sitten sinne myöhemmin” ja yrityksen kuvauksin jää odottamaan sitä, että “kirjoitan sen sitten paremmalla hetkellä hyväksi”. Ja katsos, logotiedostostakaan ei löytynyt heti sitä paremmalla resoluutiolla varustettua, joten tuli laitettua nyt tuo vähän suttuinen logo, “vaihdetaan se sitten kun se tiedosto löytyy”.

 

Et uskokaan, miten yleistä on se, että yrityksen perustietoihin ei enää palata ja ne unohdetaan puolittaisiksi. On täysin inhimillistä, että ensi-innostuksessa halutaan panostaa vaikka kansikuvaan tai kaverien kutsumiseen tykkääjiksi, mutta kirjoita itsellesi ylös jonnekin kaikki asiat, joihin olet suunnitellut palaavasi. Ihmisen muisti on kummallisen valikoiva ja siinä julkaisun helpotuksessa saattaa moni asia kerta kaikkiaan unohtua. 

 

Tarkista siis, että yrityksesi perustiedot ovat kunnossa Facebookissa. Se palvelee erityisesti uusia asiakkaitasi, jotka etsivät esimerkiksi puhelinnumeroa tai liikkeesi osoitetta tai aukioloaikoja.

 

Muistat ilmoittaa poissaolostasi mutta et paluustasi

 

Moni yksinyrittäjä sairastaa vain kun se on ehdottoman välttämätöntä.  Liikkeen sulkeminen on tuolloin hankalaa ja päivänkin poissaolosta halutaan kertoa mahdollisimman monessa kanavassa, jotta kukaan ei harmistuneena jäisi oven taakse kolkuttelemaan. Mutta kun paluu tervehtyneeseen arkeen koittaa, saattaa kiirettä ja rästejä olla sen verran reippaasti, että paluusta kertominen sitten unohtuukin. Ei ole tavatonta, että harvemmin Facebookia päivittävällä yrittäjällä unohtuu “Jouduin jäämään kotiin sairastamaan.” -päivitys ylimmäiseksi pitkäksi aikaa. Tai vielä huonommassa tilanteessa yrityksen seinän sanomat koostuvat ainoastaan poikkeusaikatauluviestinnästä – ei siis mitään kivaa, uutta ja ajankohtaista!

 

On hyvä mainita poissaoloista, mutta on tärkeämpää kertoa paluusta arkeen ja liittää mukaan jotain positiivista, uutta ja reipasta. “Nyt olemme palanneet arkeen! Sinä aikana meille ilmestyikin aivan ihania uusia tuotteita. Tervetuloa hypistelemään!”

 

Harvat päivityksesi huokuvat epävarmuutta ja pakkoa

 

Emme me kaikki pala innosta kirjoittaa myyvää tekstiä, se on aivan luonnollista. Minä opiskelin markkinointiviestintää kauppakorkeassa, koska nautin kirjoittamisesta, markkinoinnista ja tekstin tuottamisesta, mutta olen surkea neulomaan, nikkaroimaan enkä koe onnea ommellessani ompelukoneella. Moni yrittäjä taas tuskailee niiden asioiden parissa, joihin minä tartun innoissani. 

 

Facebook on laskenut kynnystä kirjoittaa ihmisten näkyville tekstiä. Työssäni kouluttajana näen epävarmuutta ja noloutta näppäimistöllä omien tekstien äärellä harva se viikko: jos joku muukin kuin omat kaverit näkevät nämä tekstit. No sellainen tarkoitus olisi, jos Facebookiin yrityksesi nimissä kirjoitat.

 

Kielioppi on toki asia, jonka olisi hyvä olla kunnossa. Jos jokainen yhdyssana on kirjoitettuna erikseen eikä lauseista aivan käy asia selväksi, voi vaikutus yrityksen imagoon olla negatiivinen. Onneksi tekstin voi luetuttaa vaikka kaverilla tai perheenjäsenellä tai käyttää vaikka jotain kätevää netin kielentarkastuspalvelua (esim. spoken.fi on edullinen ja nopea).

 

Mutta vaikka kieliasusi olisi kunnossa, saattaa tekstistä huokua varovaisuus ja…no… suomalaisuus. Monelle meistä myyminen ja markkinointi ovat synonyymejä helppoheikkiydelle ja sellainenhan on kamalaa. Kai. Äänensävystä somekirjoittamisesssa kirjoitin aiemmin tänä vuonna ja tuosta kirjoituksestani saat vinkkejä. Iloisuus, reippaus ja aito innostus ovat asioita, joiden näkyminen tekstissä ovat vain plussaa. Facebook-markkinoinnin ei tarvitse tarkoittaa kallista kampanjaa, mutta älä kuitenkaan piilota haluasi myydä latteuksien tai liian vaatimattomuuden alle. 

 

Kerro, mitä hyötyä uutuustuotteestasi on, kerro se innostavasti. Liitä kuva – tai mikä tehokkainta – nauhoita muutaman minuutin video itsestäsi uutuustuotteen kanssa. Facebook palkitsee edelleen videojulkaisuja tekstiä ja jaettuja artikkeleita enemmän. Ole aito ja innostunut – se saa ja sen kuuluu näkyä läpi!

 

Kuvat kuntoon – kuva kertoo Facebookissakin enemmän kuin tuhat sanaa

 

Jos myyt tuotetta, jonka ulkonäkö, muotoilu, väri tai värivaihtoehdot ovat myyntivalttisi, älä jätä kuvia käyttämättä. Jos kauneushoitolasi on tunnelmallinen, hierontanurkkaus rentouttavasti kalustettu tai autokorjaamossasi on odottaville mukava sohva ja kahvia tarjolla, älä säästele kuvissa. Pieni stailaus toki voi olla paikallaan: siirrä pahvilaatikot syrjään, suorista hyllyllä olevien tuotteiden rivit ja kerää odotushuoneen lehdet siistiin pinoon.

 

Nykyisten älypuhelinten kamerat ovat yleensä vallan riittäviä somepostausten kuviin, tarkista kuitenkin valaistus. Ja jos olet hiukankin epävarma, paikkakunnaltasi todennäköisesti löytyy valokuvaaja, joka voi tulla kuvaamaan toimitilojasi ja saat kuvia pitkäksi aikaa Facebook-postauksiin käytettäväksi. Suttuinen, pimeä tai huonosti rajattu kuva ei anna vakuuttavaa kuvaa.

 

Elävöitä siis kuvilla: esittele tuotteesi, myymäläsi, itsesi ja uusi mallistosi. Jos kansikuvastasi tai profiilikuvastasi tai yrityksen nimestä ei heti käy ilmi, mitä yrityksesi tekee, pohdi hetki, josko voisit käyttää vaikkapa tuon ison kansikuvan esittelemään yritystäsi tai töitäsi. Verhoojan kuvassa voi olla houkuttelevia valmiita töitä, vaatemalliston uutuudet voi esitellä jo kansikuvassa. Kansikuvaan voi upottaa tekstiä kuvankäsittelyohjelmalla. Facebook hiukan “optimoi” kuvia, jolloin kuvien laatu saattaa kärsiä niiden siirtyessä Facebookiin, tee siis kuvasi hyvälaatuisina.

 

Anna persoonasi näkyä

 

Emme toki kaikki ole räiskyviä ihmisiä, joiden persoona on helppo saada näkymään tekstin tai kuvien välityksellä. Jos koet olevasi harmaa, tylsä ja ujo, ei sinun tarvitse ryhtyä miksikään muuksi (tosin tuskinpa oikeasti olet harmaa ja tylsä, tämä aika nyt vaan saa helposti vertaamaan itseään muiden näkyvään rooliin). Anna kuitenkin osaamisesi näkyä, panosta kuviin ja iloisiin kuvateksteihin.

 

Pikkuserkkuni Kirsi Palo pyörittää Uudenkaupungin keskustassa perinteistä jo 90-vuotiasta kultasepänliikettä nimeltään Järven Kello ja Kulta. Isoisoisäni Aaron Järvi perusti liikkeen aikojen alussa ja minullakin on kaapissa hänen tekemiään esineitä. Kirsi otti perinteikkään liikkeen ruorin isältään, Johan Johnssonilta (isäni serkulta) joitakin vuosia sitten ja tuolloin kultasepänliike alkoi näkyä Facebookissa hyvin reippaalla otteella!

Järven Kello ja Kulta

 

“Johan oli tietenkin ensin sitä mieltä että istun vain tyhjän panttina koneen ääressä enkä keskity työntekoon, mutta kun asiakkaita alkoi ilmaantua liikkeeseen kyselemään Facebook-sivumme päivityksissä näkyneiden korujen/kellojen perään, alkoi hänkin todeta että on se erikoinen mainoskanava.”

 

Kirsi toteaa Facebookin olevan haastava siinä, että päivitykset näkyvät vain pienelle osalle seuraajista, jolloin tarkkaan kohdennettu maksullinen markkinointi tuo kyllä tulosta. “Arvonnat joissa pyydetään kommentoimaan ja vapaaehtoisesti tykkäämään/jakamaan, ovat myös suht tehokkaita ilman markkinointirahaakin.” Järven Kello ja Kulta järjestääkin säännöllisesti kilpailuja ja Kirsi kumoaa monen pohtiman väitteen siitä, että kilpailuihin osallistuvat eivät jäisi aidosti seuraamaan yritystä: “Kyllä siellä on tullut laajemmaltakin alueelta tykkääjiä ja onhan meillä asiakkaita tosiaan kauempaakin tullut käymään.”

 

“Ideat päivityksiin tulevat alamme tuotteista, uutuuksista, rajoitettujen tuotteiden ennakkomarkkinoinnista… muiden yritysten päivityksiä / tyylejä / hyväksi havaittuja juttuja seuraillenkin joskus. Oma tyyli kuitenkin on pidetty ja tietenkin päämiestemme kuvankäyttöoikeudet huomioon ottaen.”

 

 

Kirsin iloiset, räiskyvät ja innostavat päivitykset ovat mukavaa luettavaa ja – mikä parasta – ne saavat Facebook-sivujen tykkääjät vuorovaikutukseen eli kommentoimaan, mikä lisää postausten näkyvyyttä. Graafisesti Järven Kello ja Kulta ei edusta minimalismia, mutta kohderyhmään räiskyvä ylenpalttisuus vetoaa ja tällöin valitut tehokeinot ovat juuri oikeat. 

 


Vaikka et käyttäisikään mainosrahaa yrityksesi näkyvyyden lisäämiseen, tarkista nuo ylläolevat viisi asiaa ja huolehdi perusasiat kuntoon. Satunnainen kävijä tai palvelujasi etsivä mahdollinen asiakas luovat mielikuvan yrityksestäsi muutamassa hetkessä, vierittämällä sivua alaspäin muutaman kerran ja lukemalla yrityksesi “Tietoja”-osion. Aukioloajat, sijainti, kartta, puhelinnumero, lyhyt kuvaus yrityksestä ja muut perusasiat ovat todella tärkeitä etenkin kivijalkakaupoille ja nettikauppaan on syytä tarjota helppo ja selkeä pääsy.

 

Jos tarvitset kielenhuoltoapua, tekstisi ja sivujesi markkinoinnillisuuden pika-arviota tai uudelleen suunnittelua, ota ihmeessä yhteyttä. Jo tunnissa saadaan paljon aikaan! Turhaa byrokratiaa ei tarvita.


 

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

G

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit alla olevista painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.

Share This