Mitä on Affiliate-markkinointi?

Affiliate-markkinointi selitettynä: Hyödyt, haasteet ja eettiset kysymykset

Johdanto

Tämä artikkeli käsittelee affiliate-markkinointia eli kumppanuusmarkkinointia. Tässä käytetään esimerkkejä, jotka ovat myös kaupallisia yhteistyölinkkejä eli mainontaa. Nämä linkit on merkitty *-merkillä, jotta erotat ne muusta sisällöstä. Tämä kaupallisen yhteistyön lakisääteinen velvoite.

Kumppanuusmarkkinointi, tai affiliate-markkinointi, kuten sitä usein kutsutaan, on digitaalisen markkinoinnin muoto, joka on ollut olemassa yhtä kauan kuin internet-kaupankäyntikin. Se on yksinkertaisimmillaan tapa ansaita rahaa suosittelemalla tuotteita tai palveluita ja saamalla komissiota jokaisesta suosituksen kautta tehdystä ostosta.

 Affiliate-markkinointi tarjoaa mahdollisuuksia niin yrityksille, yrittäjille kuin kuluttajillekin, mutta myös haasteita ja eettisiä kysymyksiä, joita ei sovi unohtaa. 

Tässä artikkelissa sukellamme syvemmälle affiliate-markkinointiin, sen hyötyihin ja haasteisiin, sekä siihen, miten se toimii sekä kumppanin että lukijan näkökulmasta.

Olitpa sitten yritys harkitsemassa affiliate-ohjelman perustamista, yrittäjä miettimässä, sopisiko affiliate-markkinointi osaksi omaa liiketoimintaa, tai lukija, joka haluaa ymmärtää paremmin, mitä affiliate-linkkien klikkaaminen merkitsee, tämä artikkeli on sinulle.

Mitä on Affiliate-markkinointi?

Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on termi, johon olet saattanut törmätä englanninkielisissä yhteyksissä. Käytän nyt tässä artikkelissä sekä tätä englannista alkuperänsä ottavaa affiliate-markkinointi -termiä että suomenkielistä kumppanuusmarkkinointia kuvaamassa tätä aihetta. 

Affiliate-markkinointi on perusidealtaan yksinkertainen: kumppani, usein bloggaaja tai somevaikuttaja, suosittelee tuotetta tai palvelua, joka on linkitetty hänen sivulleen tai kanavaansa. Jokaisesta suosituksen kautta tehdyistä ostosta kumppani saa pienen komission. Tämä on win-win-tilanne molemmille osapuolille: Kumppanuussopoimuksen tarjoava yritys saa lisää näkyvyyttä ja potentiaalisesti uusia asiakkaita, kun taas kumppani saa ansaita rahaa sisällöllään. 

Yleisö puolestaan saa vinkkejä ja suosituksia tuotteista tai palveluista, joista he saattavat olla kiinnostuneita. Affiliate-markkinointi on siis erinomainen tapa yhdistää yritykset, kumppanit ja yleisö tavalla, joka hyödyttää kaikkia.

Mitä ovat affiliate- eli kumppanilinkit?

Kumppanilinkit ovat mainontaa josta täytyy ilmoittaa, piilomainonta on kiellettyä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tehnyt tästä erittäin hyvät ja selkeät ohjeet, vaikkakin ohjeen otsikossa puhutaan vain sosiaalisesta mediasta. Nämä ohjeet koskevat kuitenkin myös blogeja ja muita sähköisiä verkkosivustoja. Siksi myös Oppilan sivuilla ja blogissa ja vinkkilistalla mainitaan suoraan, jos blogiartikkelissa tai sivulla käytetään kumppanilinkkejä. Tästä lisää myös tässä artikkelissa. 

Kun sisällöntuottaja, bloggaaja, yritys tai vaikuttaja tekee ns. kumppanuussopimuksen eli affiliate-sopimuksen, voi sen toteutustapoja olla useita. 

On mahdollista, että sisällöntuottaja vain kertoo käyttämästään tuotteesta tai palvelusta ja lukijat ja seuraajat tekevät siitä johtopäätöksensä ja rientävät mahdollisesti hankkimaan kyseisiä tuotteita tai palveluita. Se onnistuu tietysti helpommin, jos on kyse vaikkapa päivittäistuotteesta, jota saa kauppareissulla lähikaupasta. Kuten vaikka shampoosta.

Mutta jos on tarkoitus, että lukija ohjataan tutustumaan verkkosivulle, jossa asiasta on lisää tietoa ja mahdollisesti ostomahdollisuus, silloin on erityisen kätevää, jos tällä kumppanilla, affiliatella, on käytössään oma personoitu linkki, jonka klikkauksia, liikennettä ja sitä kautta tulleita ostoksia voidaan seurata. 

Tällainen linkki on ns. kumppanuuslinkki ja siihen sisältyy seurantaosuus.

Affiliate-markkinointi selitettynä: Hyödyt, haasteet ja eettiset kysymykset 1

Tässä harjoitteluesimerkki omalta testitunnukseltani Oppilan kumppanilinkistä. Näistäkin lisää tässä artikkelissa myöhemmin. Tuo linkin loppuosa on jokaisella kumppanilla omansa.

Jos sattuisit olemaan Oppilan markkinointikumppani, tarjoaisin sinulle työkalut, joilla voit markkinoida Oppilan verkkokursseja omalla henkilökohtaisella linkilläsi. Tällöin linkin klikkkaaminen näkyy sinun omissa tilastoissasi ja linkin kautta kirjautuneet ostot näkyvät myös sinun tilastoissasi. 

Miten kukaan suostuu klikkaamaan kumppanilinkkejä?

Hehe, niinpä. Nyt ollaan syvällä suomalaisuuden ytimessä. Tiedän varsin hyvin, että osa ihmisistä ei halua klikata kumppanuuslinkkejä, koska ei halua, että joku saa siitä hyötyä. Tiedän, että jotkut mieluummin googlaavat palvelun tai tuotteen ja hakevat sen itse kuin klikkaavat kumppanuuslinkkejä. Ja koska linkkejä ei saa piilottaa tekstin sekaan vaan niistä täytyy tosiaankin näkyvästi ilmoittaa, on niiden välttelykin sinänsä helppoa.

Siihenhän on jokaisella täysi oikeus. Minä sen sijaan ajattelen, että jos joku on nähnyt vaivan ja löytänyt hyvän tuotteen tai palvelun, arvioinut sen ja tuonut minulle arvokasta tietoa, hän on ansainnut palkkionsa, jos minä päädyn käyttämään juuri samaa tuotetta tai palvelua. Annan hänelle mielellään ansaitun palkkion, koska minä en kuitenkaan maksa yhtään sen enempää. 

Ehkä tämä liittyy siihen, että olen pohjattoman utelias tutustumaan uusiin tuotteisiin ja palveluihin. Jos joku uutisoi uutiskirjeensä vaikkapa ”Viisi suosikkityökaluani videoiden editointiin”, klikkaan viestin oitis auki.

Hankin erilaisia digimarkkinoinnin työkaluja ihan jatkuvasti testiin, koska haluan löytää uusia ja hyödyllisiä. Ja minulta kysytään ihan jatkuvasti, että “mitä palvelua muuten käytät videoiden tekstittämiseen” tai “mitä verkkokurssialustaa suosittelisit kun tarve on….”. 

Olen käyttänyt tuntikausia näiden palveluiden selvittämiseen ja mielelläni vinkkaan hyvistä tuototeista ja palveluista. Ja jos satun saamaan joskus suosittelupalkkion, sitä voi pitää pienenä kompensaationa tekemästäni työstä. Oppilan vinkkisivulle on muuten koottu näistä listaa. Osassa on ns. kumppanuuslinkki ja osassa ei. 

Huomaat muuten, että nämä kumppanuuslinkit eli affiliate-linkit olen merkinnyt *-merkillä. Ja sivun yläosassa on selostus siitä, miksi näin olen tehnyt.

Miksi kumppanuus- eli affiliate-linkit täytyy merkitä erikseen?

Käydään tämä asia nyt vielä kerran läpi: Laki kieltää piilomainonnan eli mikäli teet markkinointiyhteistyötä eli kaupallista yhteistyötä, se täytyy kertoa heti. Se täytyy siis kertoa heti tekstin alussa ja nämä yhteistyölinkit tulee merkitä erikseen. Sama koskee muuten somea: Jos Instagramissa suosittelet jotain tuotetta ja saat sen ilmaiseksi tai saat jonkin palkkion, tästä täytyy kertoa ihan siinä julkaisun alussa.

Tässä suora lainaus Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

Kaupallinen yhteistyö on tuotava selvästi esille markkinoinnissa, jossa yritys maksaa vaikuttajalle esimerkiksi linkin jakamisesta, jaetun linkin klikkauksista tai linkin klikkauksen jälkeen tehdyistä ostoksista (mainoslinkit).

Jos julkaisu sisältää mainoslinkkejä eli affiliate-linkkejä, julkaisun alkuun on kirjoitettava selkeästi esimerkiksi ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.

*-merkki on sijoitettava mainoslinkkien eteen. Muutakin selkeää graafista merkkiä kuin *-merkkiä voidaan käyttää, kunhan merkki on erottuva ja ymmärrettävä, ja vaikuttaja käyttää aina samaa graafista merkkiä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vai­kut­ta­ja­mark­ki­noin­ti so­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa

Eli vaikka kukaan ei heti ostaisikaan mitään tai et saisi maksua erikseen klikkauksista, tai saisit vain mahdollisesti jonkin palkkion tai kompensaatiota, jos joku hankkii joskus jotain maksullista, kaupallinen yhteistyö tulee osoittaa selkeästi. 

Ai saisit mahdollisesti jotain palkkiota? Kyllä. Mahdollisesti. Tottakai joskus voidaan sopia yhteistyöstä niin, että sisällöntuottaja eli markkinointikumppani saa kertakorvauksen ylipäätään tuotteen tai palvelun esille tuomisesta, mutta nyt puhutaan enemmänkin siitä, että kumppani saa näiden affiliate-linkkien klikkailusta palkkionsa vasta, jos joku innostuu hankkimaan maksullisen tuotteen tai palvelun käyttöönsä. 

Haluaisitko perustaa kumppanuusohjelman ja tarjota yhteistyökumppaneillesi mahdollisuuden ansaita suosittelemalla tuotteitasi?

Se on täysin mahdollista! Riippuen omasta julkaisujärjestelmästäsi tai verkkokaupastasi, löytyy useimpiin järjestelmiin jokin toteutustapa. WordPress / Woocommerce -verkkokaupoille on omia lisäosiaan (minäkin käytin aiemmin sellaista, kun myin kurssit pääosin omassa verkkokaupassani). Verkkokurssialustoilla on omia järjestelmiään (kuten käyttämässäni Zenlerissä se on sisäänrakennettuna ja Oppilan kumppanit pääsevät sitä hyödyntämään hetkessä.) Lähde ihmeessä selvittämään, miten sinun alustallasi asia voidaan järjestää.

Haluaisitko itse suositella hyväksi havaitsemiasi tuotteita tai palveluita?

Sehän on helppoa! Kun löydät hyvän palvelun tai tuotteen, etsi sen verkkosivulta mainintaa “Affiliate” tai “Kumppaniksi” tai jotain vastaavaa. Yleensä tämä tieto löytyy sivun alalaidasta. (Oppilan sivuilla tämä löytyy sekä yläpalkista että sivun alaosasta.)

Voit myös tutustua vaikkapa Facebook-ryhmään Affiliate-markkinointi – Kumppanuusmarkkinointi / Suomi / Finland 

On myös olemassa lukuisia verkostoja, joiden sisällä voit rekisteröityä kerralla kumppaniksi vaikkapa kymmenien eri mainostajien kanssa. 

Tässä niistä muutama ja – kyllä! – nämä ovat muuten osittain niitä kaupallisia suosittelulinkkejä, joiden edestä löydät *-merkin:

  • * Awin – paljon suomalaisia yrityksiä mukana, myös kansainvälisiä
  • * Tradetracker – iso affiliate-verkosto

Näiden isojen verkostojen ongelma saattaa piillä siinä, että mainostaja eli bloggaaja tai muu innostuu ihan vain hiukan ahneuksissaan listaamaan kaikenlaisten tuotteiden ja palveluiden linkkejä ilman sen syvällisempää käyttökokemusta vain palkkion toiveessa. Mutta arvelen, että sellainen kyllä näkyy lukijalle läpi. En minäkään suosittele treffipalveluita tai aikakauslehtiä, ne kun eivät kuulu ollenkaan oman asiantuntemukseni piiriin. 

Minkälainen on Oppilan kumppani?

Oppilan verkkokursseista useimpia voivat markkinoida myös kumppanit. Verkkokurssialustalla on sisäänrakennettu järjestelmä, jonka avulla se on varsin helppoa ja kumppani voi seurata tuomaansa liikennettä ja kauppoja. 

Minä voin seurata omasta näkymästäni, minkä verran myyntiä kumppanit tuovat. 

Niin, siis minkälaisia ovat Oppilan markkinointikumppanit? Yleensä joku kurssin käynyt innostuu siitä niin, että haluaa kertoa kavereilleenkin. Ja osa heistä haluaa saada sitten siitä vähän rahallistakin hyötyä. Eli kyllä, useimmiten Oppilan kumppanit ovat itse käyneet näitä kursseja tai ovat muuten hyvin perillä Oppilan tarjonnasta ja osaamisesta.

Jos sinua kiinnostaa, lue lisää täältä kumppanisivulta ja lähetä viestiä. Nopeimmillaan sinun kumppanitunnuksesi ovat auki tunnissa. 

No entä mikä saa Oppilan Tainan suosittelemaan jotakin?

No minun suosittelulistani on kasvanut vuosien varrella ja se kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Lista lähti kasvamaan koulutusteni myötä, kun tarjosin kurssilaisille linkkilistaa. Sitten tajusin, että olisi järkevämpää pitää kaikki suositukset samalla listalla, jota on helpompi ylläpitää. Sitten lista päätyi sivuilleni ja se onkin ihan suosituimpia luettavia. 

Itse luen ihan ehdottomasti kaikki uutiskirjeet, joissa kollega tai joku muu vinkkaa työkaluista joita itse käyttää. Se on ihan parasta tietoa! Jos joku toinen on hyväksi havainnut, haluan tietää sellaisesta! Ja ilmeisesti minunkin suosituksiini luotetaan, kun minut taidetaan tuntea vähän sellaisena nörttinä, joka perehtyy kaikkeen uuteen suurella innolla. Ja jaksan kaivella joka tarpeeseen jonkin kätevän palvelun.

Ja lähes poikkeuksetta kun istun kahvipöytään, minulta aletaan tentata, että mitäs sinä suosittelisit… Sitten on vaan helpompi ohjata tuonne vinkkilistalle. Ja koska olen käyttänyt kymeniä ellei jopa satoja tunteja omien suosikkieni valitsemiseen, pidän sitä ihan kohtuullisena, että saan pienen palkkion (yleensä muutama euro tai muutama kymppi tai 10% tuotteen hinnasta tai joskus paljon enemmänkin), jos joku päätyy hankkimaan maksullisen palvelun minun vinkistäni. 

Täytyy myöntää, että tosi moni testaamani tuote ja palvelu tarjoaa jo ihan ruhtinaallisen maksuttoman tason enkä saa latin latia tai pennin pyörylää, jos joku päätyy suosituksestani sitä käyttämään. Mutta sitten taas joku saattaa uskaltaa hankkia kallimmankin palvelun ihan siksi, että minä olen siitä kertonut. 

Affiliate-markkinoinnin raportit

Tienaakos tällä suosittelemisella? Kyllä, toisinaan vähän enemmän ja toisinaan sitten vähän enemmän. Monella yrityksellä on tietty raja, jonka ylittyessä palkkiot vasta maksetaan. Esimerkiksi palkkioita täytyy kertyä vaikkapa 50 euron tai dollarin edestä ennen kuin ne tilitetään. Jotkut yritykset tilittävät kuukausittain, toiset kvartaaleittain. 

Ovatko affiliate-palkkiot verotettavaa tuloa?

Kuules, KYLLÄ. Koska Oppila Oy on osakeyhtiö, kulkee ihan kaikki rahaliikenne yrityksen kirjanpidossa. Muu ei olisi mahdollistakaan. Mutta vaikka olisit yksityishenkilö ja suosittelisit jotakin henkilökohtaisessa blogissasi ja saisit palkkioita, olisi sinun nämä tulot ilmoitettava verottajalle. Siinä ei ole mitään minimirajaa eikä mitään kommervenkkejä. Luepa verottajan ohje täältä henkilöasiakkaille ja toiminimille ja täältä osakeyhtiöille.  

Mitä nyt ajattelet Oppilan vinkkilistasta?

Oppilan vinkit on iso lista, joka kasvaa koko ajan ja johon yritän muistaa lisätä niitä tuotteita tai palveluita, joita minulta kysellään ihan koko ajan. Monen koulutuspäivän loppuosa pyhitetään keskustelulle ja silloin minusta nyhdetään näitä suosituksia eniten. Ja osan muistan merkitä ylös lisätäkseni taas tuonne listalle, mutta kaikkia en vain muista. 

Mitään en halua suositella kokeilematta itse. Joskus voin kertoa, että tiedän tuollaisenkin palvelun, mutta minulla ei ole siitä omaa kokemusta. Sellaista en oikein omalle suosittelulistalleni laittaisi, mutta muuten voin siitä kertoa. 

Haluatko sinä Oppilan kumppaniksi?

Se olisi mukavaa! Lue lisää täältä. 

Taina Norha - Oppila Oy:n kouluttaja

Taina Norha

Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia 

Similar Posts