Linkki biossa – mikä ihme on Instagramin bio?

mennessä | Päivitetty 8.6.2019 | Julkaistu 7.4.2018

 

Instagramin bio on lyhyt ja ytimekäs teksti Instagram-tilisi profiilisivulla. Sitä kutsutaan myös Instagramin profiilitekstiksi, mutta englannista lainattu ”bio” on lyhyt ja ytimekäs. Bio on lyhenne sanasta “biography” eli elämäkerta, jollaiseksi se on toki kovastikin napakan kokoinen.

Bion tekstissä on rajana 150 merkkiä ja siinä sinun olisi tarkoitus esittäytyä siten, että joku saattaisi jaksaa seurata tiliäsi jatkossakin. Voit toki olla arvoituksellinenkin ja jättää bion tyhjäksi, mutta mikäli yritystilisi halajaa seuraajia ja asiakkaita, lienee syytä vähintäänkin esittäytyä.

Henkilökohtaisilla tileillä on helpompi hauskuuttaa seuraajia ja ohikulkijoita vaikkapa yhdellä hymiöllä eli emojilla, mutta tässä kirjoituksessani käyn asiaa läpi tavoitteellisempien instagrammaajien kannalta.

 

Vinkki 1: Kirjoita esittelyyn eli bioon selkeä nimi

 

Profiilisi nimen tulisi olla selkeä ja viitata ihan aidosti yritykseesi tai blogiisi. Se on yksi asioista, joiden perusteella Instagramissa tehdään hakuja, joten lienee aika selvää, että sen tulee yksiselitteisesti kuvata yritystäsi ja sen nimeä. Nimikenttään mahtuu 30 merkkiä, joten se voi olla siis muutakin kuin Oy Yritys Ab.

Ulota nimiajattelu reippaasti sekä käyttäjänimeen että tilisi nimeen, joka voi olla pidempi ja kattavampikin kuin pelkästään yrityksen nimi. Pidä nimi selkeänä, mutta muista, että nimi on yksi harvoista hauissa nousevista asioista Instagramissa.

Jos juuri sinun käyttäjänimesi on joku muu jo varannut, tee siitä sellainen muunnos, että haut silti löytävät sen (esim. Oppila oli jo varattu Intiaan, joten nappasin Oppila.fi -nimen käyttäjänimeksi, pisteet ovat sallittuja. Tästä olen kirjoitellut aiemminkin.)

 

Vinkki 2: Kerro, mitä teet, mitä osaat, mitä sinulta saa!

 

Tätä kappaletta olen päivittänyt 4/2018 ja 2/2019 Instagramin muutettua ominaisuuksiaan.

Anna osviittaa siitä, mitä tuleman pitää, jos sinua lähtee seuraamaan.

 

“Ravintoneuvontaa – raikkaita reseptejä – inspiraatiota arjen ruokalistalle”

 

 

Voit käyttää bion tekstissä myös avainsanoja eli hashtageja, jolloin ne saattavat näkyä hyvinkin hakuja tehtäessä. Voit myös mainita vaikkapa toisen tilisi. Oppilan Instagram-tilin biossa mainitsen oman henkilökohtaisen tilini @tainaeuro.

Mutta tärkeää on itse teksti ja se, että kirjoitat sen helposti ja nopeasti luettavissa. Tuskin sinäkään pysähdyt lukemaan profiilitekstejä kovin pitkäksi aikaa, joten hyödynnä ranskalaisia viivoja ja muita visuaalisia tapoja erotella tietoa. Ja ranskalaisten viivojen sijaan voit ilman muuta käyttää jotain teemaasi sopivia hymiöitä eli emojeja.

 

Vinkki 3: Hyödynnä linkki täysillä!

 

Instagramin bioon mahtuu vain yksi linkki. Se on tuskallista yritykselle, jolla on koko ajan menossa jokin kampanja. Instagramissa jaetuissa kuvissa on usein käytetty hashtageja #linkkiprofiilissa #linkinbio #linkkibiossa jne, jotka viittaavat siihen, että profiilitekstistä löytyy linkki kyseiseen asiaan.

Mutta vain yksi linkki. Ahdistavaa.

Tämän voi kiertää parillakin tavalla. Yksi ilmainen tapa on vaihdella tuota linkkiä aina kulloisenkin kampanjan mukaan. Se on hiukan vaivalloista ja myös hankalaa, sillä Instagramin ei-kronologinen kuvien esittäminen saattaa aiheuttaa sen, että viisi päivää vanha kuva vanhoine teksteineen nousee joillekuille eteen eikä bion linkki enää viittaakaan kuvatekstissä mainittuun asiaan. Kääk.

Toinen ilmainen tapa on käyttää Linktr.ee -palvelun perusversiota. Oppila on käyttänyt sitä pitkään. Rekisteröidy Linktr.ee-palveluun ja liitä se Instagram-tiliisi. Listaa sen jälkeen kaikki oleelliset linkit, joista  haluat profiilissa linkkiäsi klikkaavan valitsevan. Ylimmäiseksi kannattaa laittaa kunkin hetken kuumin kampanja. Peruskäytössä Linktr.ee-sivun ulkoasu ei ole välttämättä kaikkein hehkein, mutta saat kuitenkin paljon enemmän toiminnallisuuksia.

Linktree Oppila

 

Tuosta palvelusta on toki maksullinenkin versio, jonka ulkoasua voit muokata vapaammin ja mikäli käytät Lateriä, on heillä tarjota maksullisissa tasoissa Linkin.bio-palvelu, joka toimii aivan samalla lailla ja antaa sinulle tilaa useammalle linkille. 

Jos harjoitat tavoitteellista Instagram-julkaisemista ja retargeting-markkinointia esimerkiksi Facebook-pikselin avulla, on markkinoille tullut muitakin tehokkaita linkkipalveluita Instagramiin. Oppila on siirtynyt käyttämään Shor.by-palvelua, jonka avulla Oppila voi esimerkiksi kohdentaa Facebook-markkinointiaan profiilin linkkiä klikanneille. Shor.by on maksullinen palvelu, jonka kuukausihinta (edullisimmillaan 9 USD kuukaudessa) maksaa itsensä kyllä takaisin, jos vähänkin käytät mainosrahaa retargetointiin ja toimit Instagramissa tavoitteellisesti. Shor.byyn pääset tutustumaan tästä  (Huom! Tämä on kaupallinen yhteistyölinkki. Sen klikkaaminen ei maksa sinulle mitään, mutta jos päädyt ottamaan Shorbyn maksullisen version, Oppila saa pienen palkkion.)

Shorby Oppila

Ja kun klikkaat Oppilan Instagram-profiilissa olevaa Shorby-linkkkiä, se vie tällaiselle sivulle (ks. alla). Linktreehen verrattuna Shorbyyn voi liittää sähköpostin ja Messenger-viestinapin sekä somekanavat ihan kuvakkeina. Melko kätevää!

 

Oppilan Shorby

Koska Instagram-julkaisun tekstissä eivät linkit toimi (saahan niitä sinne kirjoitella, mutta eipä niitä sieltä kukaan rupea kopioimaan ja selaimeen siirtämään), moni viittaa tekstissään profiilissa eli biossa olevaan linkkiin esimerkiksi hashtageillä #linkkiprofiilissa tai #linkkibiossa tai englanniksi #linkinbio tai #linkinprofile. Näppärimmät lisäävät näihin vielä jonkin ylöspäin osoittavan nuolen tai sormen emojin tai jotain muuta konkreettisempaa.

 

Link in profile

Link in bio

 

Vinkki 4: Anna luovuuden kukkia Instagramin biossa!

 

Bion tekstin ei tarvitse olla tylsää sanapötköä vaan voit antaa luovuuden kukkia. Kirjoita profiili- eli bio-tekstisi kännykän muistiinpanosovelluksella ja paina enteriä, kun haluat vaihtaa riviä. Käytä hymiöitä eli emojeja korostamaan tai jakamaan tekstiä sopivasti. (Androidilla rivinvaihto toimii helpommin kuin iPhonella.)

Kun olet laatinut tekstisi puhelimen muistiinpanoissa, kopioi se puhelimen Instagram-sovelluksen kautta profiilitekstiksesi ja rivinvaihdot säilyvät. Tietokoneen ruudulta, eli Instagramin selainversiossa, eivät rivinvaihdot valitettavasti näy, mutta puhelimellahan sitä Instagramia yleensä selaillaankin.

Merkkejä tekstiin mahtuu vain 150, joten olen napakka ja selkeä. Tässä muutama esimerkki kivasti käytetystä tekstistä – kohderyhmä huomioiden:

 

Real Madrid Instagram

 

Real Madridilla on toki seuraajia eikä se epäröi houkutella Instagramin lisäksi myös Youtube-kanavalleen.

 

Alinhox Instagram

Alinhox eli turkulainen Aleksi Aalto on nuori somevaikuttaja, joka ylläpitää myös suosittua @muumikuvat -muumimeemitiliä.

 

Tidanuppsala Instagram   Tämän uppsalalaisen DJ:n kuviin olen jäänyt vähän koukkuun. Maisemia hauskalla tvistillä. Ja emojien käyttö biossa on rempeseää ja iloista.

 

Vinkki 5: Käytä Instagramin yritysprofiilia

 

Yritystilille siirtymisestä kirjoittelinkin aiemmin, etenkin sen hyödyistä. Yritystilille saat sen yhden verkkosivujen linkin lisäksi halutessasi sähköpostilinkin, karttalinkin sekä puhelinnumerolinkin soittamista varten. Kätevää! Helpota siis asiakkaittesi mahdollisuutta ottaa yhteyttä kaikin mahdollisin tavoin.

 

Voimistaja Instagram

Turkulaisen Voimistajan profiilissa on hyödynnetty bion kaikki mahdollisuudet.

 

Vinkki 6: Call-to-action eli kehota tekemään jotain!

 

Jos hiot yrityksesi tai blogisi Instagram-tilin bioa parhaillaan, haluat tietysti, että seuraajasi ja bioasi kurkkivat tekevät jotain kannaltasi mukavaa. Haluat varmaankin, että he klikkaavat linkkiä, tulevat käymään liikkeessäsi, tilaavat uutiskirjeen tai jotain muuta, mitä voidaan pitää konversiona.   Kehota siis rohkeasti bion tekstissä tekemään jotain:

  • vieraile blogissa!
  • tilaa uutiskirje!
  • tutustu uutuuksiin!
  • ilmoittaudu kurssille!

You know.

Välillä meitä suomalaisia saa herätellä siihen, että “saa pyytää”!

Ja – kuten aina – anna vinkiksi: ole utelias! Katso ympärillesi. Tutustu Instagram-tileihin, jotka vakuuttavat sinut. Tutustu kilpailijoiden, eri alojen kiinnostavimpien, eri ikäisten, eri maalaisten ja vaikka millä lailla erilaisten tilien rakenteeseen, Instagram-profiileihin eli bio-teksteihin ja sinulle valkenee ihan taatusti, “mikä on Instagram bio”.

Ja miksi kirjoitin tästä aiheesta tänään? Tutkin taas tilastoja ja tällä hetkellä suosituimmat hakulausekkeet sivuilleni päädyttäessä ovat liittyneet Instagramin bio-tekstiin. Kirjoitus siis täyttää täydellisesti asiakaslähtöisyyden perusajatuksen sisällöntuotannosta: selvitä, mista kohderyhmäsi on kiinnostunut ja tarjoa sitä! 

Linkki biossa -.luennolla aukeavat hankalatkin salat. Kurssi on tarkoitettu yrittäjille ja Instagramin yritysprofiilin avulla markkinointia tekeville.

 

 

0 kommenttia

Taina Norha (Euro)

Taina Norha (Euro)

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Norha kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi

Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Pin It on Pinterest