Instagramin yritystili – mitä hyötyä siitä on?

| maalis 10, 2018

Moni on aloittanut Instagram-uransa omalla, henkilökohtaisella tilillään, mutta yhä useampi yrittäjä lähtee liikkeelle heti yrityksensä Instagram-tilillä. Näiden kahden sekoittaminen – siis yksi tili, jolla julkaistaan kuvia sekä omasta elämästä että yritykseen liittyvästä – onnistuu, jos yrityksesi henkilöityy juuri sinuun ja olet siihen valmis.

 

Suosittelen kuitenkin, että pidät nämä kaksi erillään. Henkilökohtaisella tilillä voit esitellä leipomiasi pikkuleipiä, ompelemiasi verhoja, nikkaroimiasi puutarhakalusteita, lomavarpaita ja väsynyttä ilmettäsi (ja niitä salikuvia). Ja yrityksen Instagram-tili sopii enemmän korostamaan omaa asiantuntemustasi, yrityksesi toimintaa ja tuotteita. Joskus harvoin niiden yhdistäminen onnistuu, mutta pidän sitä riskialttiina (koska jos joku etsii yritystäsi ja sen toimintaa, hän ei välttämättä halua tutustua lomakuviisi siinä samalla).

 

Miten Instagramin yritystili luodaan?

 

Käytännössä prosessi kulkee ihan samalla lailla kuin henkilökohtaisen tilinkin kohdalla: perustat uuden tilin. Suosittelen, että toimit näin:

 

  • perusta uusi tili yrityksellesi Instagramissa
  • voit samassa sovelluksessa pitää viittä eri tiliä (eli kuten minä, minulla on oma henkilökohtainen @tainaeuro-tilini, kissojen tili @melskatti, puolisoni ja minun kirjablogin tili @kirjallisia ja Oppilan tili @oppila.fi)
  • tili perustetaan ensin samoin kuin henkilökohtainen tili, nimeksi anna yrityksen nimi
  • suosittelen, että pidät tilin ensin piilotettuna  eli muuta tilisi “yksityiseksi käyttäjätiliksi” jolloin se näkyy vain seuraajille
  • julkaise uudelle tilillesi kaikessa rauhassa muutama kuva (esim. 6-9) pohjalle
  • sen jälkeen voit muuttaa tilisi jälleen julkiseksi ja sen perään yritystiliksi asetuksissa (“siirry yritysprofiiliin”). (Muuten, voit aina muuttaa tilin takaisin henkilökohtaiseksi tiliksi samassa kohdassa). Katso alla olevasta kuvasta kohdat, joissa muutokset tehdään. Kuvakaappaus on iPhonen Instagram-applikaation asetuksista. Android-puhelimissa on aivan samat tiedot, mutta näkymä voi olla hiukan erilainen.

 

Muuta Instagram-tilisi yritystiliksi Oppila

 

Nyt sinulla on yritystili ja voit liittää sen yrityksesi Facebook-sivuun ja julkaista kuvat samalla kertaa halutessasi myös Facebookissa. Tarinatkin saat näkyviin sekä Instagramissa että Facebookin tarinoissa (tätä käytetään kovin vähän vielä!)

 

Mitä hyötyä Instagramin yritystilistä minulle on?

 

Saat hiukan lisää toiminnallisuuksia ja tilastot! Henkilökohtaiselle tilillesi saat näkyviin vain yhden linkin, mutta yritystilille saat halutessasi myös sähköpostipainikkeen sekä osoitelinkin. Tämä on erityisen hyödyllinen, jos sinulla on vaikkapa kivijalkakauppa tai olet hieroja tai muu yrittäjä, jolla on vakituinen toimipiste.

 

Tilastot sitten taas kertovat, minkälaisia seuraajasi ovat. Instagram on tosi naisvaltainen (ei nyt sentään ihan yhtä lailla kuin Pinterest, mutta kuitenkin). Oppilan Instagram-tilillä on poikkeuksellisesti seuraajina yli 40% miehiä, mistä olen ilahtunut ja yllättynyt.

 

Instagramin kävijätiedot

 

Tilastot kertovat myös, moniko käy klikkailemassa biossa olevaa linkkiä ja miten kuvat toimivat. On mielenkiintoista lukea myös, moniko sellainen, joka ei ole tilin seuraaja, sattuu kuvan löytämään.

 

Voiko Instagramin yritystilin luoda ilman yritystä?

Voi kyllä! Voit ihan mainiosti muuttaa vaikkapa harrastuksesi, yhtyeesi, koiriesi, kissojesi, blogisi tms Instagram-tilin yritystiliksi. Tällöin saat kaikki nuo yllä kuvaillut hyödyt eli tilastot ja lisä”painikkeet”. Jos sinulla on Facebook-sivu, jonka haluat linkittää Instagram-tiliisi, tulee tuon sivun ”määritelmä” myös Instagram-tilillesi näkyviin. Merkitsin tuon määritelmän nuolella alla olevaan kuvaan.

Yrityksen Instagram-tilin määritelmä

 

 

Entä muita hyötyjä?

 

Aiemmin kirjoitin siitä, miten automaattinen julkaiseminen ihan tietokoneen näytöltä Instagramiin on nyt mahdollista lopultakin luvallisesti. Käy ihmeessä lukemassa tuo postaus, jos asia mitenkään kiinnostaa. Tuohon kikkaan tarvitset nimittäin Instagramin yritystilin sekä esimerkiksi Planoly-työkalun (niistä lisää tuossa postauksessa).

 

Olen muutenkin kirjoitellut paljon Instagram-aiheisia postauksia, jotka koko ajan ovat suositumpia ja tuovat Oppilan sivuille lisää liikennettä.

 

Oppilasta apua myös Instagramin käyttöön

 

Tarvitsetko sinä apua Instagram-tilin perustamisessa tai optimoinnissa? Tai kenties julkaisemisen lähtöön saattamisessa? Ota ihmeessä yhteyttä ja katsotaan, miten voisin olla avuksi. Jo tunnin valmennuksella voimme saada tilisi sellaiseen kuntoon, että pääset houkuttelemaan seuraajia upealla sisällöllä! Mikään aihe ei ole liian pieni tai kummallinen käsiteltäväksi. Jos tuntuu, ettet halua opetella yksin tai kysyä lapsilta tai ystäviltä, Oppilan avulla pääset nopeasti eteenpäin.

 

Taina Euro

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fi

Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

et|social_myspace|

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit tälla sivulla olevista some-painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.
[jetpack-related-posts]

Myös nämä Oppilan jutut saattavat kiinnostaa sinua:

“No se johtuu Instagramin tai Facebookin algoritmista.” – Mikä on alg...   “No se johtuu algoritmista.” Olen kirjoitellut blogiin ja paasannut muutenkin Instagramin ja Facebookin muuttuneista algoritmeista. Googlekin muuttelee omiaan säännöllisin väliajoin ja s...
Instagramin uusi algoritmi – mikä muuttui, miten hyödynnät? Instagramin uusi algoritmi päivittyy parhaillaan tätä kirjoittaessani ja jo aiemmin keväällä huhutut uudistukset astuvat voimaan. Mikä Instagramissa sitten muuttuu?   Kahta samanlaista Instag...
Linkki biossa – mikä ihme on Instagramin bio? Instagramin bio on lyhyt ja ytimekäs teksti Instagram-tilisi profiilisivulla. Sitä kutsutaan myös Instagramin profiilitekstiksi, mutta englannista lainattu "bio" on lyhyt ja ytimekäs. Bio on lyhenne s...
Miten poistan Instagramista seuraajia ja miksi haluaisin tehdä niin?   Iso osa minunkin Instagram-aiheisista postauksistani keskittyy siihen, miten houkutellaan Instagramissa seuraajia. Lähes jokainen Instagramiin tilinsä perustava unelmoi aktiivisesta ja k...

Pin It on Pinterest