Mailchimpin uudistukset ihastuttavat - tätä kaikkea ne ovat 1
Mailchimp | Markkinointivinkit

Mailchimpin uudistukset ihastuttavat – tätä kaikkea ne ovat

Jos olet käyttänyt Mailchimpiä harvakseltaan, Mailchimpin uudistukset saattavat jopa tuskastuttaa. Niitä on nimittäin paljon! Käyn tässä kirjoituksessa läpi uusimpia uutuuksia ja kerron etukenossa vähän tulossa olevastakin.

Mikä on Mailchimp? 

Se on maailman suosituin uutiskirjetyökalu. Todellakin, suosituin. Se täyttää sitä paitsi pian 20 vuotta ja on edelleen samojen perustajiensa omistuksessa. 

Olen käyttänyt Mailchimpiä pian 15 vuotta, tajusin sen jokin aika sitten. Se on kauan. Ja  tooosi piiitkään Mailchimp oli tuttu ja turvallinen. Se hoiti perusasiat vakaasti ja tutusti. Perusasioilla tarkoitin sitä, että sähköpostiosoitteet olivat postituslistalla, kampanjat kirjoitettiin käteville kirjepohjille ja postitukset lähtivät vakaasti. Raporteista sain sitten lukea, että miten meni. Kaikki näytti samalta vuodesta toiseen.

Mailchimpin perusasiat toimivat edelleen kuin junan vessa

Vessa on vähän tylsä vertaus mutta on pakko sanoa, että nuo kaikki yllä kuvaamani perusasiat toimivat Mailchimpillä edelleen järkähtämättömän vakaasti, vaikka ulkoasu onkin muuttunut muutamaan kertaan ja muutaman peruskäsitteen nimitys on muuttunut parin viime vuoden aikana. Mailchimpin uudistukset ovat joinakin aamuina vähän ärsyttäneet, kun olen huomannut, että Mailchimp-verkkokurssillani on tuntikausia videomateriaalia, jossa valikko onkin vähän eri näköinen. 

Mailchimp on tosiaankin maksuton peruskäytössä

Meille suomalaisille on ollut iso juttu se, että Mailchimpin peruskäyttö on maksutonta 2.000 osoitteeseen asti. Pienessä maassamme pk-yritys saattaa pitkäänkin pärjätä maksuttomalla versiolla. Monella kilpailijalla maksuton taso saattaa rajautua 1.000 osoitteeseen tai sitä ei ole ollenkaan. 

Mutta sen jälkeen monelle on syntynyt käsitys, että kun maksullinen taso lähestyy tai kun tarvitaan muita ominaisuuksia, on ollut syytä vaihtaa toiseen palveluun. Ai miksi? No niinPÄ. Siihen ei välttämättä ole mitään syytä. Tai voi olla, että asiasta sinulle kertova saa bonuksia sieltä toisesta palvelusta… tai voi olla, että Mailchimpin uudet ominaisuudet eivät ole kaikille vielä auenneet.

Mailchimpin uudistukset ovat todella tehokkaita

Pari vuotta sitten Mailchimp alkoi kutsua postituslistaa yleisöksi. Tästä kirjoittelinkin aiemmin ja se oli itse asiassa oikein mainio uudistus, kun asia on saanut vähän perspektiiviä. Käytän kyllä arkikielessä useinkin “postituslistaa” terminä, kun puhun yleisöistä. Käytännössä kuitenkin suosittelen Mailchimpin lailla, että et hajota kontaktejasi moniin listoihin vaan pidät yhtä pääyleisöä, jota sitten segmentoit Mailchimpin vallan mainioilla segmentointityökaluilla.

Mailchimpin maksuton kännykkäappi on kattava ja nopea käyttää. Voit parilla napautuksella lähettää kampanjasi uusintana niille, jotka eivät sitä ensimmäisellä lähetyskerralla avanneet. Ja näet tilisi uusimmat käänteet kätevästi mistä vain. Sanoinko jo, että ei maksa mitään.

Mailchimpin segmentointityökalut – kampanjoillesi ekstratehoa

Koulutan Mailchimpin käyttöä ihan vasta-alkajille sekä konkareille, jotka ovat käyttäneet Mailchimpiä jo vuosia. Etenkin tälle jälkimmäiselle ryhmälle tulee yllätyksenä, miten huimat segmentoinnin mahdollisuudet Mailchimp tarjoaa. Älä turhaan lähetä kaikkia postituksiasia, siis kampanjoita, koko listallesi eli yleisöllesi. 

Segmentoimalla voit herätellä epäaktiivisia kontaktejasi tai tarjota aktiivisimmille verkkokauppa-asiakkaillesi erityisetuja. Jos kontakti ei ole avannut viittä uusinta kampanjaasi, lähetä jokin innostava viesti juuri heille. Mahdollisuuksia on niin paljon, että vaati jo pientä pohtimista, että mitä kaikkea näillä työkaluilla voikaan tehdä. 

Tagit ja ryhmät ovat tietysti peruskauraa Mailchimpin työkaluissa, ja niiden käyttämisen tehostaminen tehostaa kampanjoita huomattavasti.

Mailchimpin integraatiot – niitähän riittää

Integraatio tarkoittaa liittymistä johonkin toiseen palveluun. Koska Mailchimp on jo vakiintunut palvelu, sillä on valmiiksi rakennettuja liitäntöjä lukuisiin palveluihin. Saat näpsäkästi sen liitettyä Canvaan (tee Canvassa kampanjan kuvat ja saat ne heti käyttöösi Mailchimpissä), lukuisiin verkkokauppa-alustoihin (myy kampanjassasi verkkokauppasi tuotteita, ne löytyvät integraation jälkeen suoraan Content Studiosta!) tai vaikka Instagramiin (käytä Instagram-kuviasi suoraan kampanjoissasi). Ja tässä oli vasta muutama integraatio.

Mailchimp ja verkkokauppa

Edellä mainitsin Mailchimpin integraatioista verkkokauppa-alustoihin. Se vasta on kätevää! Voit lähettää automaattisesti unohtuneen ostoskorin muistutusviestejä ja liittää halukkaat asiakkaasi (nimenomaisen suostumuksensa maininneet) suoraan yleisöösi. Nämä integraatiot kehittyvät jatkuvasti ja me suomenkieliset pääsemme tosin vasta vähän myöhemmin nauttimaan näiden integraatioiden kaikista helmistä, mutta isoa osaa ominaisuuksista pääset käyttämään ihan samantien!

Nämä Mailchimpin uudistukset ovat ilmestyneet sinne konehuoneen puolelle melkein vaivihkaa, mutta käypä kurkistamassa Integraatiot-valikon alle.

Mailchimpin Creative Assistant – tarvitsenko enää Canvaa?

Ehkä olet bongannut, että Content Studioon (se paikka, jossa sinulla ovat kuvat, entiseltä nimeltään Brand ja sitä ennen Photos…) on ilmestynyt kätevä toiminto nimeltä Creative Assistant. Se taitaa tätä kirjoittaessani olla edelleen beta-vaiheessa, mutta toimii jo ihan moitteettomasti. 

Mikä on Creative Assistant? Kerrot sille verkkosivujesi osoitteen ja se ruksuttelee hetken ja hakee samalla verkkosivuiltasi logosi, brändisi värit sekä kuvia ja fontit. Se suunnittelee puolestasi valmiita somepostauspohjia juuri sinun brändisi mukaisesti.

Mailchimpin somepostaus

Voit sille myös kertoa, onko brändisi minimalistinen vai runsaampi ja muokata sitä monin tavoin. Sen jälkeen löydät palvelusta oikein hurjasti eri somekanaviin kooltaan optimoituja pohjia, joita voit edelleen muokata. Ja juu, voit ihan vaikka ajastaa somepostauksia eri kanaviisi. Maksuttomalla tilillä ei ajastaminen onnistu, mutta tässä kohtaa voit miettiä, että voitko mahdollisesti korvata Mailchimpin avulla muita käytössäsi olevia maksullisia palveluita.

Tällaiset Mailchimpin uudistukset säästävät sinulta etenkin aikaa ja myös rahaa, jos voit korvata jonkin toisen palvelun niillä.

Rajattomasti maksuttomia laskeutumissivuja – ou jee!

Maksatko jollekin laskeutumissivupalvelulle joka kuukausi? Mieti kahdesti, kannattaako, sillä Mailchimpin avulla voit tehdä rajattomasti maksuttomia laskeutumissivuja! Niiden avulla voit käynnistellä automaatioita ja vaikka myydä tuotteitasi Stripe-integraation avulla – ilman erillisiä verkkosivuja. Aivan – aika mainiota! Tein muuten pienen verkkokurssin, jossa opetan, miten teet laskeutumissivun ja lähetät liittymislahjan automaatioiden avulla ihan Mailchimpin maksuttomalla tilillä. 

Tämä Mailchimpin uudistus oli suorastaan yllättävä, sillä ominaisuus on myös maksuttomien tilien käytössä ihan rajattomasti. Tietysti maksullisella tillillä saat hiukan jotain lisää, kuten vaikkapa joustavamman tavan muokata laskeutumissivun osoitetta. Päätä itse, miten tärkeänä sitä pidät.

Automaatiot Mailchimpissä – toimii!

Automaatiot ovat olleet syy, miksi moni on vaihtanut pois Mailchimpistä. Aiemmin ne olivatkin vähän kankeampia, mutta nyt voin sanoa, että ihan perusautomaatiot jo toimivat kätevästi ja tehokkaasti. Käyttöliittymä on varsin tekstipohjainen, mutta selkeä, mikä on olennaista, koska automaatioiden tekemiseen tarvitaan selkeää logiikkaa.

Muutamalla Mailchimpin kilpailijalla on visuaalisempia automaatioiden rakentamisen työkaluja ja Mailchimp uudistuessaan on tarttunut myös tähän, sillä vuonna 2020 on lanseerattu Customer Journey -työkalut automaatioiden visuaaliseen rakentamiseen. Jos rakastat palikoiden raahailua ruudulla, on tämä työkalu juuri sinulle tehty! 

Mailchimpin customer journey

Customer Journey -työkalun tehokkaaseen käyttämiseen vaaditaan Standard-tason Mailchimp-tili, mutta se on sen arvoinen, jos automaatiot ovat sinulle tärkeitä. Kyllä, maksuttomalla tilillä voit tehdä hurjasti monenlaista automaatioilla (ja kurssillani opetan kikan, jolla voit ketjuttaa automaatioita myös maksutta), mutta jos haluat ihan kaikki ominaisuudet käyttöösi, tarvitset maksullisen tilin.

Mutta kuules, millään Mailchimpin kilpailijalla ei ole tällaisia automaatioita maksutta tai näin pienellä rahalla. Joten pohdihan kahdesti, jos olet pohtinut pois vaihtamista. Tällaiset Mailchimpin uudistukset ovat todella isoja ja niiden eteenpäin vieminen on vielä hiukan kesken. Tätä kirjoittaessani ihan kaikki klassisten automaatioiden ominaisuudet eivät vielä ole tämän visuaalisemman Customer Journey -toiminnallisuuden käytössä. Mutta lisääkin on tulossa, tietysti!

Maksullinen Mailchimp – miksi maksaisin?

Tuo 2.000 kontaktin maksuttomuuden raja on toisinaan aivan maaginen. Siitä pidetään kiinni, koska ei haluta maksaa. Mutta jos mietit, että kun listasi kasvaa, tarkoittaa se yleensä myös sitä, että liikevaihtosi kasvaa. 

Edullisin maksullinen taso eli Essential-taso maksaa 8,50 euroa 500 kontaktiin saakka. Näkyvin ero lienee se, että voit poistaa maksuttomalla tilillä näkyvän Mailchimpin logon. Voit lisätä yhteensä kolme käyttäjää, saat käyttöösi kaikki kirjepohjat, kattavasti automaatioita, A/B-testauksen ja paljon monenlaista. 

Mailchimpin uudistukset ovat tähdänneet siihen, että pärjäät tehokkaasti – tehokkaammin! – pienemmällä määrällä postituslistoja eli yleisöjä. Moni asiakkaistani on päätynyt yhdistelemään listoja, sillä segementoinnin työkalut ovat niin kattavat.

Mitä se nyt näin Mailchimpiä hehkuttaa?

Minut tuntevat tietävät, että innostun kun keksin jotain hienosti toimivaa digimarkkinoinnin maailmassa. Hassua tässä on se, että innostun yhä uudelleen työkalusta, jota olen käyttänyt jo 15 vuotta. Mailchimp tosiaan jaksaa uudistua ja pysyä ajan hermolla, ja se on hienoa. Tämä uudistusvaihde laitettiin päälle keväällä 2018, jolloin Mailchimp rakensi GDPR-ominaisuutensa ja siitä se tukos sitten irtosi, uudistuksia tulee koko ajan. Juu, välillä nämä Mailchimpin jatkuvat uudistukset vähän tuovat lisää harmaita hiuksia lähinnä kurssimateriaalia uusiessani (kun juuri kuvaamani videot näyttävätkin eri näköisiltä…)

Olen pitkän linjan Mailchimp-kouluttaja ja Oppila Oy on Mailchimp partner. Itse suoritin Mailchimpin sertifikaatin osoituksena osaamisestani viime talvena ja Mailchimp tarjoaa meille partnereille edelleen kattavia koulutuksia. Saan myös vähän etukäteen tietää osasta uudistuksia. Mailchimp-verkkokurssini opiskelijat saavat kuukausittaisilla kurssin liveluennoilla sekä omassa ryhmässä kuulla aina parhaat palat näistä uudistuksista. 

Mailchimp sertifikaatti Oppila.fi

Ei Mailchimp ole täydellinen – mikään ei ole! – mutta tuo vauhti ja into, jolla palveluun rakennetaan kaikkea uutta ja tehdään siitä kokonaista markkinointiportaalia someajastuksineen ja liittymisine verkkokauppoihin, ilahduttaa tällaista konkariakin. 

Ai kiinnostelisiko Mailchimp sitten kuitenkin? Tai haluatko kuulla uusista ominaisuuksista?

Laitapa viestiä tai varaa suoraan aika, niin katsotaan yhdessä, miten pääset Mailchimpin palvelujen piiriin tai miten saat parhaan hyödyn uusista ominaisuuksista. Jos haluat, että laitan tilisi asetukset kuntoon tai perustan sinulle vaikka uuden tilin, niin ole yhteydessä. En missään tapauksessa halua että lähetät minulle salasanoja tai tunnuksia. Tämänkin Mailchimp on hoitanut kätevästi, sillä voin pyytää sinulta palvelun sisällä oikeuksia tarkastella tiliäsi ja voit ne minulle myöntää haluamaksesi ajaksi. Todella kätevää ja turvallista!

PS: Ajatteletko, että hehkutan Mailchimpiä, koska en muista tiedä? Käytän itse asiassa neljää eri uutiskirjetyökalua Oppilan töissä. Neljää? Kyllä, ihan myös jotta pysyn kärryillä siitä, mitä muilla työkaluilla on tarjota ja koska koulutan myös mm. Active Campaignin käyttöä. 

Taina Norha Oppila Oy

Taina Norha

Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi

Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Similar Posts