Mailchimpin muutokset: listasta yleisöksi

mennessä Päivitetty 2.1.2020 | Julkaistu 16.4.2019

Mailchimpin iso muutos ihan maaliskuun lopulla keväällä 2019 oli hiukan yllättävä. Taustaksi voin kertoa, että olen kouluttanut Mailchimpin käyttöä monet vuodet ja käyttänyt sitä itse pian kymmenen vuotta. Mailchimp oli vuosikaudet “tuttu ja turvallinen”, simppeli ja samanlainen. Vaan nyt puhaltavat uudet tuulet ja Mailchimpin muutokset ovat jo arkipäivää.

 

Mailchimp muutos listasta yleisöksi

 

Mailchimpin muutokset vuoden sisällä

 

Syksyllä 2017 kuulin huhuja Mailchimpin tulevasta ulkoasu-uudistuksesta, mutta se ei tapahtunutkaan ihan vielä silloin. Ilmeisesti GDPR-muutos oli etusijalla ja se tulikin ihan viime tingassa loppukeväästä 2018. Ja sen jälkeen alkoivat isommat muutokset.

 

 

Mailchimp uudisti logonsa mustavalkoiseksi, vaihtoi tekstityyppinsä eli fonttinsa sekä teki monenlaisia lisäyksiä valikoihin vuoden 2018 aikana. Yläosaan ilmestyi mm. Uusi nappula CREATE, jonka avulla voi aloittaa mm. perinteisen kampanjan tekemisen tai lähteä tekemään vaikka uutta laskeutumissivua. Yhdysvalloissa Mailchimpin avulla voi jopa lähettää postikortteja!

 

Mailchimpin perustavaa laatua oleva muutos: sähköpostilistoista tuli yleisöjä

 

Näin verkkokurssikouluttajana revin pelihousuni tai sain ainakin tukun harmaita hiuksia lisää nähdessäni maaliskuussa, että Mailchimpin “ikuisesti” samana pysynyt ylävalikko olikin yhtäkkiä aivan eri näköinen: sana LISTS oli korvautunut sanalla AUDIENCE eli suomeksi se on nyt listan sijaan yleisö. Mailchimpin iso muutos hiukan yllätti!

 

Mailchimp audience list

 

Muutos ei tietysti aina ole pahasta, mutta suomen kielellä on helpompi puhua sähköpostiLISTOISTA kuin yleisöistä.

 

“Montako sähköpostilistaa yritykselläsi on?”

“Montako yleisöä yritykselläsi on?”

Niinpä.

 

Vertaillessani muihin uutiskirjetyökalujen tarjoajiin voin todeta, että iso osa edelleen puhuu listoista. Toki käsite on hiukan elämässä ja mm. Mailerlite puhuu vain tilaajaryhmistä (subscriber groups).

 

Miksi Mailchimp muutti tätä käsitettä?

 

Eikö edelleen voisi puhua listoista? Periaatteessa kyllä voisi, eivätkä listat mihinkään ole kadonneet. Tämä muutos lienee – tässä kohtaa menee valistuneen arvailun puolelle – perusteltua siksi, että Mailchimp on tuonut paljon uusia toiminnallisuuksia palveluunsa.

 

Nyt voit lähettää samalle listalle – köh, siis yleisölle – kampanjan eli postituksen, joka ei välttämättä menekään kaikille. Siis tarkoituksella. Mailchimp on tuonut vahvemmin esille ns tageja eli voit liittää kontakteihin eli listallasi – eikun yleisössäsi – oleviin yhteystietoihin ns. tageja eli eli merkintöjä. Voit siis luoda näitä merkintöjä (tags) ja liittää niitä vain osaan kontakteistasi, esimerkiksi voit merkitä tagilla ne kontaktit, jotka ovat ostaneet sinulta jotain tai jotka ovat käyneet jossakin tilaisuudessasi. 

Ominaisuutena tagit eivät ole uusi juttu, mutta Mailchimp on tuonut niitä hiukan hissuksiin esille tähän asti.

 

Tagien käytöllä voit välttyä uuden listan perustamiselta ja hallinnoimiselta. Ja koska Mailchimp laskee jokaisen listan jokaisen kontaktin listan sähköpostiosoitemäärään, pystyt tagien käyttämisellä säästämään kallisarvoisia osoitteita, kun haluat pysytellä 2.000 osoitteen ilmaisrajan alapuolella.

 

Eli jatkossa voit helpommin tosiaan pohtia kaikkia uutiskirjetilaajiasi yleisönä etkä välttämättä tarvitse aina erillisiä listoja.

HUOM! Mailchimp on ilmoittanut siirtyvänsä asteittain käyttämään kaikessa viestinnässään sanan list tilalla sanaa audience. Vielä siis todennäköisesti löydät ohje- ym. muilta sivuilta vanhoja nimityksiä, mikä on ihan luonnollista, mutta varmasti tässä kohtaa saattaa aiheuttaa sekaannusta, jos asia on sinulle outo.

 

Milloin erilliset listat tai siis yleisöt ovat tarpeen?

 

Edelleenkin jokaisen sähköpostin lopussa tulee olla maininta siitä, miksi vastaanottaja saa sinulta postia. Tämä määritellään listan asetuksissa, siellä yleisö-kohdassa (audience). Jos sinulla on erilliset listat vaikkapa

  • Asiakkaille
  • Prospekteille eli ei-vielä-asiakkaille
  • Johonkin tilaisuuteen ilmoittautuneelle

 

On hyvä laittaa kullekin listalle oma syynsä:

“Saat tämän sähköpostin, koska olet tilannut uutiskirjeemme verkkosivuiltamme.”

Tai

“Saat tämän sähköpostin, koska olet ilmoittautunut seminaariimme.”

 

Mailchimp-kouluttajan epätoivo muutosten keskellä

 

Kuten alussa mainitsin, Mailchimp pysyi vuosikaudet aika lailla samanlaisena. Ymmärrettävästi senkin täytyy kehittyä ja muuttua, mutta voitte kenties kuvitella, miltä tuntuu herätä aamuun ja tajuta, että

“kas, kurssikaupassani on myynnissä epäkuranttia ja vanhentunutta tavaraa.”

🙂 Kai näinkin voi ajatella, vaikka digituotteista näin harvemmin pohditaankin.

Mailchimp-verkkokurssilla on reilut kuutisen tuntia videomateriaalia ja kymmenen osiota. Videoilla kerron ensin perusteet Mailchimpin jokaisesta toiminnosta, näytän ensin “kuivaharjoitteluna”, että mistä on kyse ja sen jälkeen näet ihan kädestä pitäen, mitä mihinkin kenttään kirjoitetaan tai mitä täytyy painaa.

  

Huhtikuussa 2019 aloitin urakan, jossa päätin uudistaa joka ainoan osion kurssilla. Se on jättioperaatio, sillä kurssiakin rakensin kuin Iisakin kirkkoa ja videolla kurssin opetusmateriaalia on tällä hetkellä yli 6 tuntia Mutta se on vain hauskaa, sillä Mailchimpin opettaminen on minusta hurjan mielenkiintoista ja palkitsevaa, ja koulutan sitä luokka- ja ryhmäopetuksena ihan jatkuvasti innokkaille ryhmille.

 

Tein loppuvuonna 2019 päätöksen, että jatkossa uusin yhden osion kurssia joka kuukausi, jolloin kurssi pysyy mahdollisimman tuoreena. Mailchimp nimittäin on nimittäin jatkossakin ilmoittanut uudistuvansa säännöllisesti!  

 

Jos siis olet kiinnostunut aloittamaan uutiskirjeen lähettämisen ja nimenomaan Mailchimpin käyttämisen, olet oikeassa paikassa! Tutustu ihmeessä Mailchimp-verkkokurssiini, joka on opettanut isolle joukolle yrittäjiä ja markkinoinnin ammattilaisia uutiskirjeiden lähettämisen alusta alkaen.

 

Ihan sattumalta huomasin myös, että liveluennot ovat mainio tapa oppia jokin Mailchimpin osuus hiukan syvällisemmin ja olenkin pitänyt jo reilun puolen vuoden ajan n. 1-2 kuukauden välein reilun tunnin pituisia liveluentoja jostain tärkeksi koetusta aiheesta:

  • Mailchimpin kirjepohjat ja niiden muokkaaminen
  • Uutiskirjeen hyvät niksit
  • Mailchimpin mobiiliapplikaatio
  • Liittymislahjan lähettäminen Mailchimpin avulla

 

Nämä kaikki liveluennot ovat tallessa kurssialustalla ja pääset kurssin ostettuasi myös tallenteiden pariin, sekä tietysti kurssin omaan, suljettuun Facebook-ryhmään.

 

Mailchimpin muutokset

 

Mailchimpin muutokset todennäköisesti jatkuvat tästäkin. Vuoden sisällä Mailchimp on tuonut maksuttomalle puolelle paljon uusia ominaisuuksia, joista aiemmin nauttivat vain maksulliset asiakkaat. Sen lisäksi Mailchimp on selkeyttänyt sitä, mitä rahalla saa. Laskeutumissivut ovat mainio lisä (niistä teen aivan oman, uuden osion verkkokurssille!)

Verkkokurssin opettajan nämä muutokset pitävät koko ajan hereillä. Nopeimmin kerron muutoksista verkkokurssin omassa Facebook-ryhmässä ja sen jälkeen liveluennolla otan kantaa muutoksiin ja niiden merkitykseen. Ilman muut kurssiluennot uusiutuvat kovaa kyytiä muutosten tahdittamana!

Verkkokurssi on muuten käytössäsi 12 kuukautta. 

Oppilan ruutuapu

 

Tarvitsetko apua ruudun välityksellä?

Haluatko nähdä ruudulla, miten jokin asetus tehdään tai missä järjestyksessä sinun kuuluu digimarkkinoinnin työkalussa napsautella hiirellä?

Ruutuapu tarkoittaa sitä, että näet Oppilan Tainan ruudun, kun hän näyttää sinulle miten sinua kiinnostava työkalu toimii tai miten jokin sinun ongelmasi ratkaistaan. Puhumme tietokoneen välityksellä, joten tarvitset mikrofonin (vaihtoehtoisesti voimme jutella puhelimessa ja katsella ruutua, mutta ole siinä tapauksessa ajoissa yhteydessä vastaamalla saamaasi ohjesähköpostiin). 

Valitse alla olevista tuotteista itsellesi sopivin varauksen pituus, valitse listasta sopivin aihealue ja etsi kalenterista sinulle sopiva vapaa ajankohta ja täyttele tarvittavat kohdat lomakkeissa. Kun olet maksanut tuotteen Oppilan kurssikaupassa, saat muutaman vahvistusviestin sekä tarkat ohjeet.  

Voit halutessasi lähettää sähköpostilla tilauksen tehtyäsi tarkennusta aihepiiriin.

Ajanvarausten saatavuus riippuu Oppilan Tainan muista koulutuksista ja valmennuksista ja ajanvarauskalenterissa aikaisimmat ajankohdat ovat 3 vuorokauden päässä. Mikäli tarvitset akuuttia apua, ole ystävällisesti yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta ja kysy mahdollisuutta nopeampaan ajanvaraukseen.

Ehdot: Saat sähköpostilla tarkemmat ohjeet ja sinun tulee viimeistään 48 tuntia ennen sovittua ajankohtaa lähettää sähköpostilla tai sovitulla menetelmällä tarkemmat toiveet valmennuksen sisällöstä, jotta voin valmistautua. Testaa laitteistosi (mikrofoni, nettiyhteys) ajoissa. Käytä mieluiten Chromea selaimena, mutta myös Firefox ja Edge käyvät (valitettavasti ei Safari, jos haluat jakaa omaa ruutuasi). Ole tietokoneen ääärellä sovittuna ajankohtana. Ajanvaraus päättyy sovittuna ajankohtana riippumatta siitä, ennätitkö mukaan oikeaan aikaan. Ajanvaraukset ovat sitovia, mutta voit pyytää ajanvarauksen siirtoa vielä 24h ennen sovittua ajankohtaa, siirrämme sen maksutta toiseen ajankohtaan. Mikäli ajanvarausta joudutaan siirtämään Oppila Oy:stä johtuvista syistä, annamme sinulle hyvityksenä 50% lisää aikaa (eli alunperin 30 minuutin ajanvarauksesta tulee 45 minuutin pituinen). 

Tilauksen tehtyäsi saat sähköpostiin vielä tarkemmat tiedot ja muistutuksen vuorokautta aiemmin.

Taina Norha

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Norha kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Taina toimii kouluttajana myös Oppilan verkkokursseilla ja -luennoilla. Ajanvarauksella saat nopeaa apua digimarkkinoinnin murheisiin.

Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Pin It on Pinterest