Määrittele tavoite ja kohderyhmä – muuten et pärjää

| kesä 8, 2017

Olen kuluneen vuoden aikana opettanut lukuisia markkinointiviestinnän opiskelijoita. Joka ainoana koulutuspäivänä eteen ovat tulleet viestinnän peruskäsitteet ja uskallan sanoa, että joka ainoan uuden aihealueen on aloittanut paasaukseni siitä, että edetä ei voi, ellei mielessä ole kirkkaasti se, mitä tavoitellaan ja ymmärrys kohderyhmästä. Tavoite ja kohderyhmä sekä niiden pohtiminen aloittavat kaikki harjoitukset. 

Kirjoittamisen lisäksi digimarkkinointia monelta kantilta höylänneenä uskallan edelleen sanoa, että tavoite ja kohderyhmä ovat ihan joka ainoassa asiassa ne tärkeimmät. Mutta miten moni ryhtyykään soitellen sotaan ja laatii Google-mainontaa tai Facebook-kampanjoita uhraamatta kiireessä riittävää aikaa näille perusasioille. Onneksi Google ja Facebook ovat fiksuina yrityksinä sisäänrakentaneet nämä asiat järjestelmiinsä, mutta valitettavasti usein tulee todettua, että aika moni osaa ohittaa nuo alkuvaiheen askelet aika mutulla.

 

Uskalla astua taaksepäin

 

“Niin mutta kun me halutaan vaan nopeesti Facebook-mainoskampanja ja paljon tykkäyksiä.” No, onhan siinäkin tavoitetta, mutta josko kuitenkin uskallettaisiin astua se yksi askel etäämmäksi ja tarkastella asioita hiukan laajemmin.

Kirjoittamisessa – oli se sitten mainostekstiä tai laajempaa kokonaisuutta – huomaa tärkeimpänä sen, että pystyäkseen kirjoittamaan laadukasta tekstiä täytyy tietää mikä sen tavoite on ja kenelle kirjoitetaan. Automaattikirjoituksella ja hihasta ravistamalla syntyy toki tekstiä monella helpostikin, mutta ilman tavoitteen ymmärtämistä ja kohderyhmän tuntemista, tulee tekstistä helposti latteaa ja mitäänsanomatonta. Myönnän, kiireessä olen kirjoittanut useammankin blogipostauksen elämässäni vain siksi, että se on ollut kalenterissa tai että on muuten vaan ollut pakko. Ihan sujuvaa tekstiä, se on se helppo osuus mutta aina ei tavoite ole ollut ihan kristallinkirkkaana mielessä.

 

Epävarmuusalueella syntyy parasta jälkeä

 

Näin uskallan väittää. Siksi useinkin laitan opiskelijat analysoimaan mainoksia tai kirjoittamaan tekstejä kohderyhmille, joihin he itse eivät kuulu. Kavereille on helppo kirjoittaa, yhteinen sävel löytyy helposti, mutta voikin olla vaikeaa kirjoittaa asioita niin, että ne aukeavat myös muille. Kun nuorempi väki tavoittelee harjoituskirjoituksissaan ja -mainoksissaan yli 5-kymppisiä kylpyläasiakkaita tai suuntaa tekstinsä (ei-niin-nuorten) naistenlehden lukijoille, syntyy moni ahaa-elämys, kun asiaan on paneuduttava.

 

Tavoite ja kohderyhmä digimarkkinoinnissa

 

Joka ainoan digiaikana markkinointia ja viestintää tekevän on pidettävä mielessä se, että tavoite ja kohderyhmä ovat edelleen ne tärkeimmät. “Se kohderyhmähän määritellään siellä kampanjan asetuksissa. Daa.” No juu, mutta ei se ole vain demografiaa tai kulutustottumuksia. Jollet todella tunne kohderyhmää ja pääse sen pään sisälle, pystyt tekemään asioita vain sinne päin ja mutulla. Etkä pysty tavoittamaan juuri sitä ryhmää, jolle viestiäsi luot.

Istuin tänään pari tuntia asiakkaan tiloissa keskustellen heidän asiakkuuksistaan ja asiakkaistaan. PostIt-laput viuhuivat ja kartoitimme yhdessä asiakkaiden käyttäytymistä tarkasti. Samalla heidän tavoitteensa kirkastui ja tahtotila siinä sivussa. Kun projekti etenee, he räätälöivät omaa viestintäänsä eri asiakasryhmille ja tekevät sen omien tavoitteittensa pohjalta.  

Tämän blogikirjoituksen tavoitteena oli opettaminen 🙂 Huomenna aamulla saan taas kouluttaa mainoskieltä ja tekstin tavoitteellisuutta. Arvaatte varmaan, että tavoite ja kohderyhmä nousevat esille viiden ensimmäisen slaidin aikana. Jos sinä painiskelet oman yrityksesi tai vaikka blogisi parissa ja haluat kristallisoida ajatuksiasi, yrityksesi viestinnällisiä tavoitteita tai analysoida asiakkuuksia ja määritellä ja segmentoida asiakkaita ja kohderyhmääsi, ota ihmeessä yhteyttä. Monesti asiassa auttaa vaikkapa pieni yhteinen pohdintatuokio, jota saa workshopiksikin kutsua ja asioiden ylös kirjaaminen. Siitä on helppo edetä jo vaikkapa digimarkkinoinnin vuosikelloon ja sisällön suunnitteluun, jotka lähtevät lentoon kuin itsestään, kun perusasiat ovat kirkkaana mielessä. 

Psst: Joka vuosineljänneksen päätteeksi arvotaan uutiskirjeen tilaajien kesken jokin kiva palkinto (kesäkuun lopussa 2017 se oli Museokortti). Uutiskirjeen voit tilata tuosta alta. Saat lisää vinkkejä suoraan sähköpostiisi.

 

Taina Euro

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Share This