Helpot ja sallitut vinkit Instagramin käyttöön

| elo 8, 2017

Miten kirjoitetaan selkeä ja näyttävä bio? Mitkä ovat sallitut työkalut Instagramin tehokkaampaan käyttöön? Millainen on visuaalisesti houkutteleva Instagram-feed? Tästä artikkelista löydät koosteen vinkeistä, joilla nostat Instagram-tehokkuuttasi!

Instagram on lyönyt itsensä läpi suomalaistenkin kuvallisten hetkien jakamisessa. Vielä viisi vuotta sitten palvelu oli Suomessa tuntemattomampi, mutta ehkäpä meidänkin siirtymisemme iOs- ja Android-puhelimiin lisäksi sovelluksen asennuksia. 

Instagram on mitä mainion tapa jakaa kuvia ja seurata muiden tilejä. Sinänsä asiassa ei ole mitään ihmeellistä, kuvia on jaettu Facebookissa jo pidempään, mutta Instagram tuo halukkaille maailmanlaajuisen, helposti tavoitettavan julkisuuden. Helppous on näennäistä, mutta pienellä vaivannäöllä pääsee jo pitkälle.

Kesän aikana Instagram eli tuttavallisemmin iigee eli IG pullisteli lomakuvia. Kesän kukoistus ja lomailu saavat suomalalaisten kuvallisen ilmaisun kukoistamaan. No, onhan toki kivampi esitellä  tutuille ja tuntemattomille kuvia auringonnousuista ja -laskuista, lomavarpaista veden äärellä, mansikoista ja mustikoista ja muista maamme kesäsuloista kuin marraskuun loskasta.

Omassa (henkilökohtaisessa) fiidissänikin näkyi lomailu järvimaisemissa piikkinä julkaisuissa:

 

 

Ja heinäkuussa Oppilakin intoutui esittelemään kesäisiä etätyöpaikkoja.

 

 

Kun halutaan panostaa Instagram-näkyvyyteen – henkilökohtaiseen tai yrityksen – on syytä muistaa muutama asia ja käyttää kenties hiukan (sallittuja) työkaluja. Totta kai tavoitteellisessa Instagram-julkaisemisessa täytyy ottaa huomioon jo aiemmin blogissa käsitellyt ”tavoite ja kohderyhmä” (Lukaise ne täältä.) Seuraavassa listaan muutaman asian, jotka kannattaa huomioida.

 

Bio kuntoon – eli hio Instragramin esittelyteksti edustavaksi

 

Jokaisella Instagram-tilillä on esittelyteksti, jossa on rajallinen tilansa. 150 merkkiin on syytä saada mahdutettua sinun tai yrityksesi esittely. Käytä tila huolellisest! Jos olet bloggari tai yritys, joka etsii asiakkaita, on erityisen tärkeää, että kerrot kuka olet ja mitä edustat napakasti ja selkeästi. Tekstin sekaan voi kirjoittaa sopivia ja kuvaavia emojeja, jotka jaksottavat pitkää tekstiä, mutta muista, että yksi emoji vastaa yhtä merkkiä.

Oppilan instagram-bio

 

Jos kirjoitat esittelytekstisi suoraan Instagram-sovelluksessa, tulee teksti näkyviin yhteen pötköön. Voit mainiosti työstää biotekstisi vaikkapa puhelimen muistiinpanosovelluksella, rivittää sen sopivasti ja testailla, miltä se näyttää. Kun olet lopputulokseen tyytyväinen, kopioi ja liitä teksti Instagramiin ja se näyttää mallikkaammalta.

Biossa on myös paikkansa linkille. Siis vain yhdelle linkille! Mieti tarkkaan, miten sen hyödynnät. Jos yritykselläsi on menossa kampanja, johon haluat suunnata kävijöitä, päivitä kampanjan linkki asetuksiin. Tai jos tarkoituksesi on kerätä osoitteita postituslistalle, suuntaa linkki tilauslomakkeeseen. Bion tekstissä kannattaa selkeästi ohjata joko merkein tai tekstillä klikkaamaan linkkiä. Itse postauksissa et voi linkata mihinkään, voit vain pyytää klikkaamaan “linkkiä biossa”.

Oppila käyttäåä maksutonta linktr.ee -palvelua, jonka avulla linkin takaa voi kävijän ohjata useampaan eri paikkaan. Se toki lisää kävijän klikkausten määrää yhdellä, mikä ei ole optimaalista.

 

Instagram-feedin tunnelma

 

Jos yrityksesi, blogisi tai harrastuksesi liittyy mihinkään visuaaliseen, on erityisen tärkeää, että suunnittelet Instagram-feedisi tunnelman. Siis minkä? Kun avaat IG-tilisi näkyville, näet kaikki kuvasi ruudukkona. Visualistit panostavat siihen, että kuvissa on samankaltainen tunnelma: seuraajat tietävät, mitä saavat.

Tunnelman voi saada aikaan esimerkiksi käyttämällä tietyntyyppistä filtteriä, värisävyä, kehystä tai jotakin muuta pientä muokkausta, joka luo kuviin omanlaisen tunnelmansa. Moni kiinnittää huomiota myös postausten tyyppien vaihteluun eli esimerkiksi joka toisessa kuvassa on tekstiä tai joka kolmas kuva on kuva ihmisestä tai tietty väri esiintyy joka rivillä. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan.

Oppilan Instagram-tili ei ole koulukirjaesimerkki feedin visuaalisesta kauneudesta, suutarin lapsen tili on hiukan sekamelskaa, mikä johtuu osin siitä, että sitä on käytetty myös koulutusalustana. Brändin väri on toki näkyvissä. Oppilan asiakkaiden sukupuolijakauma on hyvin neutraali eli kuvia ei ole suunnattu vain naisille tai miehille, mutta voisin olettaa, että hempeiden kukkakehysten käyttäminen ei tehoaisi puoleen kohderyhmästä. Mieti siis tarkkaan, keitä tavoittelet seuraajiksi ja minkälainen tunnelma heitä viehättää. Älä kuitenkaan unohda omaa itseäsi, omaa profiiliasi, imagoasi, brändiäsi.

 

Työkaluja Instagram-julkaisemisen helpottamiseen

 

Instagram on todella tarkka siitä, että kuvien julkaisu ja tykkäyksien ja seuraajien hankkiminen tapahtuu vain sallituin keinoin. Kirjoitan myöhemmin toisen jutun, joka keskittyy enemmän Instagramin käyttöön liittyviin kiellettyihin ja sallittuihin työkaluihin ja toimintatapoihin, mutta tässä pari pikavinkkiä:

  1. Älä käytä appeja, sovelluksia tai työkaluja, jotka ilmoittavat julkaisevansa suoraan Instagramiin. Se on Instagramin säännöissä selvästi kielletty. Saat julkaista kuvia vain omalta puhelimeltasi tilille, johon sinulla on käyttöoikeus. Ajatus on houkutteleva, mutta jos Instagram saa vihiä, tilisi saatetaan sulkea. 
  2. Kuvat voit käsitellä ja muokata muilla työkaluilla omalla puhelimellasi tai tietokoneellasi ja siirtää ne Instagramiin.
  3. Sallittujen työkalujen idea on siinä, että voit suunnitella feedisi etukäteen, asetella kuvia järjestykseen, muutella järjestystä ennen julkaisua ja ajastaa julkaisut sekä kirjoittaa tekstit valmiiksi. Tällöin puhelimesi ilmoittaa push-viestillä ajastetulla hetkellä, että nyt on aika julkaista. Kun klikkaat ilmoitusta ja avaat sovelluksen, siirtyy kuva Instagramiin teksteineen päivineen parilla näpäytyksellä ja hoidat julkaisun itse. Se on varsin helppoa!

 

Canva on mitä mainioin työkalu nopeaan postauksen työstämiseen. Muita näppäriä ovat mm. ainakin Iphonelle löytyvät Moldiv ja Aviary. Jos haluat lisäillä kuviin tekstiä, lainauksia, mietelauseita tai muuta sanallista, ovat mm. FontCandy ja InstaQuote suosittuja. Nämä kaikki ovat ilmaisia peruskäytössä. Varaa on siis valita ja löytää oma suosikkinsa.

Ajastamiseen on tarjolla myös useita vaihtoehtoja. Itse pidän erityisesti Later-nimisestä työkalusta, jonka blogissa on myös mainioita vinkkejä. Peruskäytössä (yhdellä yksityiskäytössä olevalla tilillä) tili on maksuton ja voit ajastaa 30 julkaisua Instagramiin kuukaudessa maksutta. Jos haluat rekisteröityä Laterin käyttäjäksi tätä linkkiä klikkaamalla Oppila saa tililleen 10 ekstrakuvaa kuukaudessa.

Planoly on toinen suosikkini ja se toimii kutakuinkin samoin ja peruskäytössä se on maksuton. Muita suosittuja, erityisesti yrityskäytössä, ovat Hootsuite (jolla myös ilmaisversiossa voi ajastaa julkaisuja useaan eri sosiaalisen median palveluun) sekä Buffer, joka on myös todella kattava ilmaiskäytössäkin. Olen kuitenkin todennut, että Later on niin paljon kätevämpi suunnittelussa esikatseluineen, että sitä käytän eniten. Nämä ovat tietysti maku- ja tottumiskysymyksiä. Suosittelen kuitenkin testaamaan!

 

 

Vastaa tästä kyselyyn ja voita!

Jotta Oppilan tulevat blogikirjoitukset ja verkkokurssit olisivat varmasti teitä kiinnostavia, pyydänkin vastaamaan pieneen kyselyyn. Kysely on auki pysyvästi ja muokkaan sitä ja palkintoa postituslistalle liittymisestä kerran kvartaalissa. Olen iloinen joka ainoasta vastauksesta!

Klikkaa tästä kyselyyn!

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, AmO

Taina Euro

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

G

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit alla olevista painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.

Share This

Tilaa Oppilan uutiskirje

Saat ensimmäisten joukossa tietoa blogipostauksista, uusista valmennus- ja kurssituotteista, webinaareista sekä tarjouksia ja neuvoja. 

Kerran vuosineljänneksessä arvomme tilaajien kesken jotain kivaa. Kesäkuun lopussa Päivi Saloa onnisti ja hän sai arvonnassa Museokortin!

 

Osoitteesi pysyy turvassa enkä luovuta sitä kenellekään. Roskaposti ei ole kivaa. Tilauksen voit perua milloin tahansa eikä kukaan pahastu.

Kiitos! Kurkista nyt sähköpostiisi ja vahvista tilaus.