Julkaise Instagramissa
|

Julkaise Instagramissa tehokkaasti (tai ainakin helpommin)

Julkaise Instagramissa kuin ammattilainen ja pysy järjissäsi. Tuo otsikko minulla oli työlistalla pitkään ja tämä provosoiva otsikkoehdokkaani kuvastaa aika monen viime aikoina tapaamani yrittäjän pohdintoja. Tai voidaan jättää tuosta pois tuo ammattilaisuus ja puhua aivan pelkästään Instagram-tilin hoitamisesta.

Yhä useampi yrittäjä ja bloggari on ottanut aktiivisen ja suorastaan ammattimaisen otteen Instagram-tiliinsä: kuvia julkaistaan säännöllisesti ja ne ovat henkeäsalpaavan upeita, brändin visuaalista ilmettä toteuttavia ja oivaltavia. Tekstitkin huokuvat tunnelmia, tarinoita ja näppäriä sanakäänteitä ja kekseliäät hymiöt ovat juuri oikeilla paikoillaan.

Heidän lisäkseen Instagramia käyttää lukuisa joukko yrittäjiä, jotka haluavat Instagramin käyttöön tehoa ja tuloksia, mutta joilla ei kertakaikkiaan ole aikaa nysvätä jokaista kuvaa pitkän aikaa. 

Ei huolta! Jos kuulut tähän jälkimmäiseen ryhmään, saat pyrkimyksissäsi nyt synninpäästön ja jaan tässä kirjoituksessani koulutuksissani usein käyttämiäni vinkkejä, joilla pääset helpommalla. Tai hoidat asioita ainakin tehokkaammin.

Kuvat talteen järkevästi Instagramissa julkaisemista varten

Kuvaatpa sitten kännykällä tai järjestelmäkameralla, kuvaa ihmeessä paljon! Paras kamerahan on se, joka on mukana ja vain kuvaamalla paljon saat rutiinia siihen, mikä toimii ja mikä ei. Ja jos kuvaat paljon, sinulla on myös paljon materiaalia, jota voit rohkeasti käydä läpi. Poista epäonnistuneet otokset mahdollisimman pian ja siirrä lupaavat versiot talteen vaikkapa erilliseen kansioon.

iPhonella voit tehdä albumin ja siirtää potentiaaliset Instagram-kuvat siihen. Sama kansio synkronoituu myös Macin Kuvat-sovellukseen, jos käytät Applen laitteita enemmänkin. Samalla lailla voit tehdä albumeja myös Android-käyttöjärjestelmällä varustetulla puhelimella ja nuo albumit näkyvät missä tahansa selaimessa, kun kirjaudut katsomaan Googlen valokuvia.

Tai käytä ihan mitä tahansa menetelmää, jolla kokoat parhaita kuviasi paikkaan, josta löydät ne helposti, kun niitä tarvitset! Kun sinulla on tarve julkaista Instagramissa, on huomattavasti helpompaa etsiä kuvaa valmiiksi valittujen otosten joukosta kuin kaivella järjestämättömiä kuvapaljouksia.

Kun keräät kuvia yrityksesi Instagram-tilillä julkaisemista varten, kuvaa kaikkea toimintaasi: tuotteita, tiloja, tapahtumia, itseäsi suunnittelemassa tai työn touhussa – mielikuvitus on ainoa rajasi! Mieti, minkälaiset kuvat tuovat parhaiten esille tuotteesi, oman asiantuntijuutesi, luotettavuutesi ja kaikki ne positiiviset piirteet, joilla haluat tehdä vaikutuksen.

Suunnittele Instagram-julkaisujen tekstit muualla kuin Instagramin omassa sovelluksessa

Instagramissa tekstin merkitys kasvaa jatkuvasti. Tarinallisuus on vahvuus myös siellä (kuten uutiskirjeissäkin) ja hyvä teksti koukuttaa satunnaisenkin kävijän hiukan pidemmäksi aikaa, herättää tunteita ja saa ehkä sitoutumaan seuraajaksi asti – tai ainakin tykkäämään.

Pienellä ruudulla naputtelu on kuitenkin toisinaan aika viheliäistä ja virheitäkin saattaa tekstiin jäädä. Etenkin, jos käytät suunnitteluun ja julkaisemiseen erillisiä työkaluja (kuten esimerkiksi Planoly tai Later, näistä kirjoitan lisää täällä), hyödyt varmasti siitä, että voit kirjoittaa julkaisusi ajatuksella kunnon näppäimistön äärellä.

Isommalla ruudulla bongaat myös naputteluvirheet helpommin ja varmistut siitä, että hashtagien välissä on varmasti välilyönnit (niiden puuttuminen on yllättävän yleinen ongelma!).

Mitä sinne Instagramiin sitten oikein julkaistaan?

Pelkästään kuvankaunista Instagram-ruudukkoa ei ehkä kannata tavoitella – ole aito! Tämä tarkoittaa sitä, että moni yrittäjä saa uskollisempia seuraajia, jos hän kertoo toiminnastaan myös vähän kulissien takaa. Kiiltokuvamainen brändi voi toki houkuttaa ensivilaisulla, mutta pidemmän päälle se ei välttämättä olekaan kiinnostava.

Mitä se sitten tarkoittaa?

Usein kehotan käyttämään IG-storeja kertomaan juuri siitä kulissien takaisesta elämästä ja “näin me se tehtiin” -tyyppisten juttujen paljastamiseen. Samalla voit storeissa jutella ja olla vapaamuotoisempi, paljastaa halutessasi myös jotain henkilökohtaisesti elämästäsi. Tärkeintä on totta kai julkaista Instagramissa kuvien muodossa tarinaa siitä, mitä yrityksesi tekee, mitä se tarjoaa, missä se on hyvä ja miksi sinuun kannattaisi olla yhteydessä.

Ja tästä päästään kysymykseen, joka puhuttaa jokaisessa koulutustilaisuudessa:

Pitääkö yrittäjällä olla erikseen henkilökohtainen ja yrityksen Instagram-tili?

Instagramissa julkaistavien kuvien suhteen olen yleensä melko vakaasti sitä mieltä, että perheportrettien ja ateriakuvien paikka ei ole yrityksen tai yrittäjän Instagramissa. Olen tästä kirjoittanut aiemminkin ja olen edelleen samaa mieltä. Ja tiedän myös, että siitä huolimatta moni yrittäjä on tehnyt tietoisen päätöksen ja on keskittänyt kaikki julkaisunsa vain yhdelle tilille.

Miksi olen niin jyrkkänä? Koska jos haluat yrityksenä tai yrittäjänä saada seuraajia laajalti, on väistämätöntä, että tavoittelet myös ihmisiä, jotka eivät sinua henkilökohtaisesti tunne. Totta kai tämä riippuu toimialastakin, mutta käytännössä näin yleensä on. Moni Instagram-käyttäjä kertoo vierastavansa yrittäjien lomakuvia tai kuvia lapsista ja perhejuhlista. Sellainen henkilökohtaisen elämän tirkistely tuntuu hiukan …no, tirkisteltyltä tai stalkkaukselta, vaikka henkilö onkin itse tuon päätöksen tehnyt ja laittanut kuvansa julkisesti jakoon. Minulle sellaisista kuvista tulee hiukan kiusallinen olo enkä kovin herkästi mene tykkäilemään vieraiden lasten rippijuhlakuvista.

Tämä on ilman muuta yksilöllistä eikä mitenkään mustavalkoista! Juuri sinulla “perheen ja työn” yhdistäminen – tai siis yksityiselämäsi kuvaaminen määrittelemissäsi rajoissa – voi toimia hyvinkin, mutta tee asiassa tietoinen päätös ja muista, että Instagramissa voi samassa sovelluksessa olla käytössä useita eri tilejä, jolloin hyppely henkilökohtaisen tilin ja yritystilin välillä hoituu sormea napauttamalla. Yritystilistä voit lukea lisää täältä.

En edelleenkään tarkoita, että yrittäjän IG-tilin tulisi olla kuivan asiallinen ja että mitään muuta siinä ei saisi näkyä. Ei missään tapauksessa, mutta käytä huolellista harkintaa niiden asioiden kohdalla, joita haluat itsestäsi tai elämästäsi paljastaa ja julkaista Instagramissa. (Niin kuin totta kai teet muuallakin somessa!) Ainahan voit johdattaa yrityksesi Instagram-julkaisujen parista myös henkilökohtaiselle tilillesi, jos niin haluat.

Suunnittele

Tämä lienee se suurin ero hyvin hoidetun Instagram-tilin ja sellaisen sporadisemman Instagram-julkaisemisen välillä: aina niin työläältä kuulostava suunnittelu. Oli puhe sitten markkinoinnin suunnittelun vuosikellosta, somejulkaisemisesta ylipäätään tai sitten Instagramista, suunnitteleminen aiheuttaa aina syviä huokauksia.

Vai että pitäisi vielä ehtiä suunnittelemaankin.

Kyllä, suunnittelemalla itse asiassa säästät aikaa ja vaivaa. Suunnittelun ei tarvitse tarkoittaa julkaisujen tekemistä varastoon koko vuodeksi (tuskinpa kukaan nyt sellaista tekee, laajassa mittakaavassa ainakaan), mutta käytäpä välillä hetki aikaa ja mieti etukäteen, löytyykö omasta toiminnastasi joitakin toistuvia teemoja (uutuustuotteet, tarjoukset, kauden uudet tuulet, trendit…), joita varten voisit miettiä valmiiksi vaikkapa tekstejä.

Kun olet suunnitellut rungon vaikkapa tulevan kuukauden julkaisujen pohjaksi, on sen jälkeen vaivattomampaa suunnitella tuon rungon “täytteeksi” muuta sisältöä.

Saatko näillä vinkeillä sen ammattimaisen Instagram-profiilin, joka huokuu kaikkea ihanaa? Ehkä et, mutta jos otat käyttöön yhdenkin näistä vinkeistä, säästät aikaa ja vaivaa. Säästyneen ajan voit laittaa vaikkapa tekstien viilaukseen tai omaan yritystoimintaasi.

Taina Norha - Oppila Oy:n kouluttaja

Taina Norha

Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia 

Similar Posts