Miksi hakukoneoptimointi tuo sivuilleni eniten lukijoita – täysin ilmaiseksi?

| maalis 20, 2018

Luet Oppilan blogia, johon kirjoittelen säännöllisen epäsäännöllisesti erityisesti vinkkejä pk-yrittäjille ja bloggareille. Digimarkkinointi on minulle sydäntä lähellä, mutta eniten minua sykähdyttää kirjoittaminen ja nimenomaan hakukoneystävällinen kirjoittaminen ja sisällön hakukoneoptimointi.

 

Olen panostanut blogikirjoituksissani – ja sivustoni rakentamisessa – hakukoneystävällisyyteen ja nyt voin kertoa, että se todellakin kantaa hedelmää: vaikka miten heilun Facebookissa ja käytän nyt ah-niin-trendikkäitä Facebook-ryhmiä sanomani kuuluttamiseen, tuo Google sivuilleni liikennettä jatkuvasti, tasaisen varmasti. Maksullista Google-mainontaa olen käyttänyt satunnaisesti kampanjoihin, mutta en enää aikoihin.

 

Hakukoneoptimointi kantaa hedelmää - Oppila.fi

Kuvassa näkyy sinisellä sivuilleni maaliskuussa Googlesta tullut liikenne. Vihreällä näet Facebookista ja muista some-kanavista tulleen liikenteen.

 

Mitä se hakukoneystävällisyys tai hakukoneoptimointi sitten on?

 

Hakukoneystävällisestä sisällöstä olen kirjoitellut muutamaan otteeseen aiemmin. Hakukoneystävällisyys  koostuu toki monesta asiasta ja vain osa siitä liittyy sisältöön, tekstiin, sisällöntuotantoon. Puhutaan myös hakukoneoptimoinnista (SEO eli search engine optimisation), mikä tarkoittaa usein enemmänkin teknisempää sivuston rakennetta kuin itse sisältöä. Mutta kyllä sisältöäkin voi optimoida hakukoneystävällisemmäksi, se toimii oikein hyvin.

 

Teknisemmästä puolesta voisin kirjoittaa taas kohta vaikka uudenkin artikkelin, mutta lyhyesti voin mainita, että hakukoneet arvostavat etenkin seuraavia asioita (lista ei ole täydellinen):

 

  • sivuston nopeus eli miten nopeasti sivusi latautuvat, kaikki kilkkeet huomioiden
  • sivuston responsiivisuus eli ovathan sivusi selkeästi luettavissa myös kännykän pienemmältä ruudulta. 65% sivujeni lukijoista lukee niitä kännykällä.
  • sivuston turvallisuus eli onko käytössä SSL-suojaus (eli se vihreä lukon kuva osoiterivin alussa ja osoitteen https-alku
  • oman sivusi nopeuden voit tarkistaa mm. maksuttomilla GTMetrix– tai Pingdom Tools -työkaluilla (avaa linkki, syötä sivustosi osoite ja odottele hetki. Saat hengästyttävän kattavan raportin. Jos kokeilet Pindgom Toolsia, valitse serverin sijainniksi Stockholm eli Tukholma, niin testi on realistisempi.)

 

Mutta vaikka sivustosi olisi teknisesti vaikka miten upeasti toimiva, ei sinne tule liikennettä ellei tarjoamasi sisältö ole sellaista, joka kiinnostaa lukijoita.

 

Hakukoneiden tarkoitus on tarjota hyvää sisältöä – luo siis vain sellaista

 

Niin, Google haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Ja niiden hyvien tulosten täytyy ohjata sivuille, joilla on laadukasta sisältöä. Jos sisältö kiinnostaa lukijoita, voit olla varma, että myös Google haistaa sen kiinnostavuuden. Ja ohjaa sivuille lisää kävijöitä.

 

Google pisteyttää omissa systeemeissään sivustoja hakukoneystävällisyyden kriteereillään, joita se ei paljasta tietystikään julkisesti, mutta internetin ihmeellisessä maailmassa osataan kaikenlaista päätellä. Hakukoneoptimointi tähtää siihen, että Googlen ja Bingin vaatimukset täytetään mahdollisimman hyvin. Hakukoneoptimointi ei tarkoita mekaanista hakusanojen kirjoittelua meta-teksteihin tai tekstin keskelle.

 

Tässä lyhyesti hakukoneystävällisen tekstin kriteerejä:

 

  • tekstin pituus on riittävä, esimerkiksi blogipostauksen on ehdottomasti syytä olla yli 300 sanan pituinen eikä 1000 sanaakaan aina ole pahitteeksi. Pidemmät postaukseni tuntuvat miellyttävän lukijoita, niiden parissa viihdytään pidempään ja niihin linkataan enemmän.
  • pohdi ennen kirjoittamista, minkälaisilla hakusanoilla tai hakulauseilla (ns. long-tail keywords) sisältöäsi voitaisiin hakea hakukoneista.
  • suunnittele rakenne ennen kuin alat kirjoittaa.
  • käytä väliotsikoita
  • älä kirjoita liian pitkiä lauseita. Niitä on vaikea hahmottaa kännykän pieneltä ruudulta ja sisäkkäisten sivulauseiden tarkoituksen hahmottaminen saattaa olla työlästä.
  • käytä kuvia harkiten ellei artikkelisi tai blogipostauksesi ole nimenomaan kuviin keskittyvä. Jos teksti katkeaa ison kuvan takia, lukija saattaa unohtaa skrollata sen ohi. Älä unohda kuvista alt-tageja. 
  • lue tekstisi ääneen vähintäänkin itsellesi. Jos se ei kuulosta hyvältä, sujuvalta ja järkevältä ääneen luettuna, ei se sitä ole siitä ruudultakaan luettuna.
  • käytä valitsemiasi hakusanoja tai -lauseita riittävästi, mutta älä spämmää tekstiäsi täyteen. 500 sanan tekstissä esimerkiksi hakusana voi olla eri taivutusmuodoissaan vaikkapa viisi kertaa.
  • älä käytä samaa sisältöä usealla sivulla. Hakukoneet eivät pidä kopioiduista teksteistä ja saattavat sakottaa näkyvyyttäsi. Älä myöskään kopioi – tietenkään – sisältöä muualta internetistä. Google jos kuka saa sinut kyllä kopioinnista kiinni (ja rankaisee olemalla ohjaamatta liikennettä suuntaasi).

 

Eikö Facebookista tuleva liikenne sitten ole tärkeää?

 

No on totta kai. Mutta eikö totta, että tasaisen liikenteen saaminen Facebookista vaatii aika lailla aktiivisuutta? Itse olen saanut suurimmat kävijäpiikit luonnollisesti jakamalla saatetekstin kera esimerkiksi Instagram-aiheisia postauksiani tiettyihin Facebook-ryhmiin, mutta kun kuluu hetki, valuu tuo postaus isossa ryhmässä jo niin alas ketjussa, ettei sitä sieltä löydä enää hyvällä tahdollakaan. Ja seuraavaa jakoa pitäisi suunnitella jo nopeasti. Kenties kuulut itsekin useaan Facebook-ryhmään ja olet huomannut, miten samat linkit jaetaan lähes samanaikaisesti useassa eri ryhmässä. Joitakin se saattaa jopa ärsyttää. Onneksi muiden omistamiin ryhmiin julkaisemista ei sentään ole vielä mahdollista automatisoida….

 

Facebookin viimeaikaiset algoritmimuutokset saivat aikaan sen, että Facebook-sivujen postausten näkyvyys tykkääjien keskuudessa laski huomattavasti. Minäkin olen automatisoinut blogipostauksistani Facebook-julkaisuja, mutta niistä tykkäävät lähinnä mieheni ja pari kaveria, lapset kun eivät Facebookissa roiku (näin hiukan karrikoiden).

 

Juu, voisin kyllä panostaa Facebookiin enemmän, mutta toisaalta pidän aivan erityisesti kirjoittamisesta, joten olen huomannut kirjoittavani mieluiten tehokasta ja hakukoneystävällistä tekstiä blogiini. Kun tekstini on valmis, seuraan lumoutuneena, kun se lähtee maatakiertävälle radalleen sekä Googlen ja Bingin syleilyyn ja palaa sitten tasaisena liikenteenä sivuilleni.

 

Ilmaisia lounaita ei ole – hakukonenäkyvyyden nostaminen vie aikaa

 

Hakukoneystävällinen kirjoittaminen tai hakukoneystävällinen sisällöntuotanto ei ole pikainen apu eikä vippaskonsti sivuille, jotka kaipaavat lisää liikennettä hakukoneista. Se ei ole jotain, mitä testaat hetken ja sitten siirryt helpompiin konsteihin. Se on määrätietoista ja pitkäjänteistä työtä, joka alkaa kannattaa vasta sitten, kun olet jo melkein luovuttamassa. Se vaatii suunnittelua ja pientä tutkimustyötä, jotta löydät oikeat näkökulmat – ne trendikkäät tai hakukoneiden suosiossa olevat – ja pystyt kirjoittamaan tekstisi sujuvasti. Hakukoneoptimoinnilla voit toki viilata sivustosi nopeaksi ja mobiiliystävälliseksi nopeastikin, mutta sisällön tulee silti olla kunnossa: pelkällä tekniikalla et pitkälle pötki. 

 

Kun hoidat sisältösi suunnittelun ja luomisen hakukoneystävällisesti, voit heittää hyvästit puhelinmyyjille, jotka tarjoavat sinulle parempaa hakukonenäkyvyyttä rahaa vastaan.

 

Suosittelen käyttämään WordPress-sivuillasi maksutonta Yoast-lisäosaa, (löydät sen WordPressin lisäosakirjastosta)  joka auttaa laskemaan sanamääriä ja hakusanojen tiheyttä. Se vinkkaa sinulle myös, mikäli kirjoitat liian pitkiä lauseita tai kappaleita. Se ei tunnista Suomen kielen taivutusmuotoja, mutta sillä saa kyllä oikein mainiosti kokonaiskuvan tekstin tietyistä hakukoneystävällisistä piirteistä. Jos Yoast antaa kaksi vihreää palluraa, olet jo pitkällä!

 

Yoast hakukoneoptimoinnin pallurat

Tässä esimerkki Yoast-lisäosan vihreistä palluroista, jotka osoittavat, että blogipostauksen teksti on luettavaa ja hakukoneystävällistä.

 

Entä, jos en vain halua / jaksa / osaa / ehdi kirjoittaa riittävän hyviä tekstejä itse?

 

Ei se ole ongelma. Aika moni löytää itsensä samasta tilanteesta ja siksi kirjoitankin tekstejä monen asiakkaan puolesta. Ei ole ollenkaan tavatonta, että asiakas tilaa minulta muutaman tekstin kokeeksi ja sen jälkeen pyytää minua kirjoittamaan lisää tekstejä, paljon lisää. Muokkaan tilauksesta verkkosivujen jo valmiita tekstejä hakukoneystävällisemmiksi ja neuvon ja autan myös teknisissä muutoksissa eli ns. hakukoneoptimoinnissa.

 

Jos asia kiinnostaa, lue lisää Oppilan hakukoneystävällisestä sisällöntuotannosta ja ota yhteyttä. Täytä yhteydenottolomake ja jätä soittopyyntö.

 

 

0 kommenttia

Mitä nousi mieleesi? Jätä ihmeessä kommenttisi ja jatketaan keskustelua!

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fi.
Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Pin It on Pinterest