Miten utelias yrittäjä saa ilmaisia markkinointivinkkejä?

| marras 30, 2017

Markkinointia ei voi tehdä umpiossa: lähelläsi ovat paitsi asiakkaat myös kilpailijat ja muut kanssayrittäjät. Ilmaisia markkinointivinkkejä on kuitenkin jatkuvasti jaossa. Ole utelias! Seuraa, mitä kilpailijasi tekevät ja ota opiksesi asioista, joita he tekevät menestyksekkäästi ja oikein. Kopioiminen on jo terminä ikävää, mutta jos naapuri tekee jotain paremmin kuin sinä, mieti, miten sinä voisit palvella asiakkaitasi samassa asiassa vielä paremmin. Ota siis opiksesi muiden menestyksestä!

Asioiden tekemiseen paremmin voi löytyä innoitusta myös aivan uusilta aloilta. Jos haluat tuoreita vinkkejä, seuraa aktiivisesti myös muiden toimialojen markkinointia ja asiakaspalvelua. Saatat löytää tuoreita näkökulmia ja pääset toteuttamaan kenties jotain aivan uutta omalla toimialallasi.

Ilmaista oppimateriaalia ja ilmaisia markkinointivinkkejä

Jos oveesi tai postilaatikkoosi on kiinnitetty  “Ei mainoksia” -tarra, poista se ja ota vastaan kaikki luukusta satava materiaali oppimateriaalina. Jos et kestä mainoksia jatkuvasti, pidä opiskeluhetki vaikka muutaman kerran vuodessa. Saat siis ilmaista oppimateriaalia kotiin toimitettuna! Tilaa sähköisiä asiakaskirjeitä samalla alalla toimivilta yrityksiltä mutta lue tarkkaan myös muiden alojen asiakaskirjeet.

Moni karsastaa sähköpostiin tipahtelevaa viestitulvaa, mutta jos asennoidut asiakas- ja viikkokirjeisiin jälleen ilmaisena oppimateriaalina, saatat saada aivan uusia ideoita. Ja uutiskirjeistähän pääsee helposti eroon napsauttamalla ne roskakoriin (kiireisinä hetkinä vaikka avaamattomina) ja pysyvämmin perumalla tilauksen. Parhaat vinkit voi tallettaa vaikka sähköpostilaatikkosi kansioon odottamaan hetkeä, jolloin haet innoitusta omaan markkinointiisi.

Mistä tunnistat onnistuneet markkinointitempaukset?

No et välttämättä luotettavasti mistään. Mutta jos itse reagoit innostuksella lukiessasi jotain uutta tai huomaat vaikkapa Facebookissa jonkin uutuuden tai kampanjan herättävän paljon huomiota, saatat olla jonkin toimivan tempauksen jäljillä. Uteliaisuus kannattaa ja vinkkejä voit saada vaikka saman alan yrityksiltä muilta markkinoilta, muilta kielialueilta tai muista maista.

Perusta asiakaspaneeli

Jos haluat viedä ideoitasi eteenpäin, kannattaa niitä koittaa testata etukäteen etenkin jos ajatuksesi on panostaa rahallisesti kampanjaan. Voit koota asiakkaistasi pienen asiakaspaneelin, joilla testaat ideaa. Kuuntele palautetta herkällä korvalla. Asiakaspaneeliin voit houkutella asiakkaitasi vaikka Facebook-sivullasi tai koota ryhmän lähipiiristäsi, jos olet varma, että saat objektiivisia mielipiteitä. Mukana oleville asiakkaille kannattaa kuitenkin luvata jokin pieni palkkio tai lahjakortti.

Paikallisesti toimiva yritys voi kutsua muutaman asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan iltapalalle tai kahville ja jututtaa asioista keveällä agendalla. Pidä keskustelu itse asiassa, mutta älä kahlitse sanatulvaa vaan kuuntele herkällä korvalla ja tee muistiinpanoja. “En koskaan ostaisi…” tai “Olisipa jossain myynnissä…” tai “Haluaisin joskus kokeilla…” -kommentit ovat arvokkaita!

Vaikka sanonta “curiosity killed a cat” ei kannusta uteliaisuuteen, on uteliaasta ja positiivisesti kaikkeen uuteen suhtautuvasta mielestä paljon iloa myynnissä ja markkinoinnissa. Perisuomalainen “ei se kuitenkaan toimi” -ajattelu on kuitenkin käynyt monen kohtaloksi, kun maailma muuttuu ja menee menojaan.

Myynti- ja markkinointi-intoa ja uteliaisuutta kaikille yrittäjille!


Joskus muualta tulleet ideat tuntuvat oudoilta tai ne eivät istu omaan imagoosi. Ole silloin tarkkana: luota intuitioosi, älä lähde mihinkään uuteen, jos se ei tunnu omalta. Mutta säilytä utelias luonteesi ja pidä silmät auki. Joskus hauska idea voi syntyä hetkellä, jolloin sitä vähiten odotat.

 

Älä ota stressiä markkinoiden seuraamisesta sesonki- ja kiireaikaan. Silloin et muutenkaan ole järin luova, mutta kun sesonki on ohi ja on aika hengähtää ja pohtia rauhassa seuraavaa kautta, ota silloin esille keräämäsi materiaali ja katso sitä uusin silmin. Mitä uutta voisit oppia ja napata? Facebook-markkinoinnin maksuttomista vinkeistä kerroin jo aiemmin.


 

 

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Laita juttu jakoon!

Jos pidit lukemastasi, olisin mahdottoman iloinen, jos klikkaisit alla olevista painikkeista jutun jakoon ystävillesikin.

Share This