Miten poistan Instagramista seuraajia ja miksi haluaisin tehdä niin?

| maalis 28, 2018

Iso osa minunkin Instagram-aiheisista postauksistani keskittyy siihen, miten houkutellaan Instagramissa seuraajia. Lähes jokainen Instagramiin tilinsä perustava unelmoi aktiivisesta ja keskustelevasta seuraajalaumasta ja seuraajien houkutteluun käytetään aikaa ja monenmoisia konsteja.

 

Mutta miksi voisin edes haluta poistaa jonkun Instagram-seuraajistani?

 

 

Koska passiiviset Instagram-seuraajat saattavat haitata oman tilisi näkyvyyttä. Ai miten niin? Instagram laskeskelee algoritmeillaan julkaisujen saamaa näkyvyyttä eli siis tykkäysten määrää ja kommentteja. Jos sinulla on 1000 seuraajaa, joista aktiivisia on vain pieni osa, tilisi ei saa näkyvyyttä (välttämättä) sen 1000 mukaan vaan sen aktiivisen joukon osuuden mukaan. Sama toisin sanottuna: jos sinulla on 200 seuraajaa, joista 150 on aktiivisia, on se aivan eri asia kuin jos 1000 seuraajasta on 150 aktiivisia.

 

Ja näyttäähän se hassulta, jos seuraajia on 1000 ja saat vain todella vähän tykkäyksiä. Instagram-seuraajien ostaminenkin on mahdollista – vaan ei sallittua! – ja on varsin pöhkön näköistä, jos seuraajista iso osa on mykkiä tilejä ehkä jopa täysin eri kielialueelta.  

 

No mistä ne passiiviset seuraajat sitten tulevat?

 

Jos sinulla on ollut tili Instagramissa jo pidemmän aikaa, vuosia kenties, sinulle on kertynyt todennäköisesti aika lailla seuraajia. Etenkin jos tilisi on avoin kaikille, seuraajia saattaa tipahdella ilman sen kummempaa yhteyttä sinuun itseesi. (Piilotetun tilin seuraajat hyväksyt sinä itse.) Jos sinulla on yritystili, se on lähtökohtaisesti avoin kaikille ja kuka tahansa voi sitä seurata.

 

Pikku hiljaa saatat huomata, että seuraajistasi on osa maan hiljaisia. He eivät välttämättä itse ole julkaisseet ainoatakaan kuvaa ja ovat tehneet tilinsä joskus jossain yhteydessä, kenties vaikka työnantajan maksaman sosiaalisen markkinoinnin kurssin aikana. 🙂 Kun tilinsä yhdistää Facebookiin, Instagram ehdottelee seurattaviksi mm. Facebook-kavereiden tilejä. No, tiedätte kyllä.

 

Tämän lisäksi etenkin naiset saavat seuraajikseen paljon random-tyyppejä eli minultakin löytyy seuraajista muutama “amerikkalaisen sotilashenkilön näköinen” mies, joiden Instagram-tunnus on muotoa etunimisukunimi1388 (tai jokin muu numerosarja siihen perään). Nämä tyypit eivät omaperäisillä julkaisuillaan kukoista, sen sijaan saatat saada yksityisviesteinä kehuja feedistäsi, kuvastasi jne ja yrityksen vähän flirttailla. Jos et lähde mukaan tuohon, et todennäköisesti kuule seuraajasta enää ikinä mitään eikä tilikään pysy kovin pitkään aktiiivisena, mutta se jää roikkumaan seuraajiesi joukkoon muistutuksena epätoivoisesta iskuyrityksestä.

 

Ai pitäisikö näitä passiivisia seuraajia sitten poistaa?

 

Ei se ole mitenkään pakollista, mutta se voi olla hyödyllistä, jos seuraajajoukossasi on passiivisia tilejä. Minä käyn säännöllisesti tiputtamassa pois 5-10 passiivista seuraajaa kerralla. En tapaa poistaa seuraajieni joukosta ketään, joka näyttää olevan oikeasti olemassa oleva ihminen tai ketään, jonka tili on käytössä.

 

Viime viikolla poistin henkilökohtaiselta Instagram-tililtäni viisi venäjänkielistä tiliä, joiden käyttäjät eivät olleet julkaisseet mitään useaan vuoteen. Kaikki teksti oli kyrillisin aakkosin ja näistä viidestä tilistä kahdessa oli sama profiilikuva. Nuoria naisia kaikki. En usko, että he jäivät kaipaamaan kissa- tai maisemakuviani.

 

Miten poistan Instagram-seuraajia?

 

PÄIVITYS 29.8.2018! SE ON NYT AIVAN YKSINKERTAISTA!  🙂 Se ei ole aivan yksinkertaista, mutta sitä voi helpottaa. Aivan ensiksi mainitsen, että kun poistat seuraajan listoiltasi, hän EI saa siitä mitään ilmoitusta.

 

Henkilökohtaiselta ja yritystililtä Instagram-seuraajan poistaminen

 

Seuraa näitä ohjeita:

Mene tarkastelemaan seuraajiasi. Huomaat, että listalla näet profiilikuvan, käyttäjätunnuksen sekä tiedon, seuraatko tiliä itse. iPhonessa tämän oikealla puolella on kolme pistettä … ja kun klikkaat niitä, kysyy Instagram, haluatko poistaa seuraajan. Jos haluat, klikkaa punaista POISTA-tekstiä ja asia on sillä selvä. (ks. kuva alla).

Poista seurajia Instagramista

 

 

Poista Instagram-seuraaja

 

Androidissa tuo näyttää tältä:

Poista seuraajia instagramista android oppila.fi

 

Toinen vaihtoehto – paljon dramaattisempi – on käyttäjän estäminen, jolloin kumpikaan teistä ei enää näe toisistanne vilaustakaan.

Instagramin yritystililtä seuraajien poistaminen

 

Yritystililtä tämä ei ennen onnistunut ilman kommervenkkejä, mutta Instagram onneksi tajusi, että turha sitä on vaikeuttaa ja sama prosessi toimii nykyisin myös yritystilillä. Eli tarkista siis tuosta yläpuolelta prosessi. Ja muista, että Instagram päivittää kuvakkeitaan ja valikoitaan harva se kuukausi, joten jos et löydä aivan samannäköistä kohtaa puhelimestasi, on etsimäsi kuitenkin varmasti loogisesti jossain lähettyvillä. 

Käyttäjän estäminen Instagramissa

Estäminen on hiukan raisumpi toimenpide, sillä tuo käyttäjä ei estämisen jälkeen enää näe profiiliasi, päivityksiäsi eikä tarinaasi. Hänen kommenttinsa säilyvät, mutta voit toki poistaa ne käsipelillä yksitellen, jos ne ovat olleet ikäviä.

 

En yritystililläni estäisi käyttäjiä, joilla on aktiivista toimintaa. Miksikö? No koska voisi tosiaankin näyttää kummalliselta, jos yritykseni katoaisi heidän näkyvistään. Asia on tietysti toinen, jos joku käyttäytyy asiattomasti, mutta sellainen on onneksi hyvin harvinaista. Mutta jos niin käy, tässä on estämiseen ohjeet.

 

Estäminen onkin tarkoitettu ennemminkin huonon käytöksen poistamiseen kuin siihen, että poistellaan käyttäjiä, jotka eivät ole tykänneet julkaisuistani. Niinku rangaistukseksi.

 

Yhteenveto Instagram-seuraajien poistamisesta

 

Käytä poistelua harkiten! Jos tililläsi on selkeästi täysin ”kuolleita” tilejä, joiden poistaminen seuraajalistaltasi ei hetkauta ketään, anna palaa. Jos tilisi on henkilökohtainen, sinulla on kaikki valta sen suhteen, mitä teet seuraajiesi kanssa.

 

Yritystilin kanssa olisin – kuten yllä mainitsen – todella varovainen. En poistu itse yritystilini kanssa kenenkään seuraajista, jos minua seurataan. (Follower+-apin avulla huomaan kyllä, jos lopetat Oppilan seuraamisen ja sitten sillä ei kai niin väliä olekaan? 🙂 Tästä kirjoitin aiemminkin enkä edelleenkään pidä viisaana, että yritys lopettaa seuraajansa seuraamisen. (Lue ihmeessä tuo linkkaamani blogiartikkeli, jossa neuvon yrittäjiä olemaan käyttäytymättä kuin pahaiset teinit.)

 

Eihän siitä ole mitään haittaa, jos seuraa jotakuta. Ennemminkin seurauksena voi olla pahaa mieltä, pahaa karmaa tai menetetty asiakas, jos yrityksen fani huomaa, ettei olekaan enää kiinnostava tai tarpeellinen.

Tämä teksti on päivitetty 29.8.2018

0 kommenttia

Mitä nousi mieleesi? Jätä ihmeessä kommenttisi ja jatketaan keskustelua!

Taina Euro

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fi

Instagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Oppilan blogissa luetaan myös näitä:

Julkaise Instagramissa tehokkaasti (tai ainakin helpommin) Julkaise Instagramissa kuin ammattilainen ja pysy järjissäsi. Tuo otsikko minulla oli työlistalla pitkään ja tämä provosoiva otsikkoehdokkaani kuvastaa aika monen viime aikoina tapaamani yrittäjän poh...
Oikeat hashtagit Instagramiin – vinkit avainsanojen käyttöön Mistä löydän oikeat hashtagit Instagramiin, hashtagien sopiva määrä ja hashtagien oikea sijainti puhuttavat jatkuvasti. Vaikka olen kouluttamassa ihan jotain muuta someasiaa, nousee tilaisuuden lopuks...
Tarinankerronta – uutiskirjemarkkinoinnin koukuttava tehokeino Tarinankerronta on noussut yhä tärkeämmäksi avuksi uutiskirjemarkkinoinnissa ja sähköpostien sisällön tehostajana. Myös blogeissa tehokkaimmat kirjoitukset sisältävät jonkin tarinan opetuksineen. ...
Uutiskirjemarkkinointi – 10 syytä miksi se peittoaa somen Otsikkoni on hiukan provosoiva ja on totta, että tuo vertaus ei kaikin osin ole aivan tasapuolinen. Mutta jos tarkastellaan tehokkuutta ja vaivannäköä, ollaan jo aika hyvillä jäljillä ja uutiskirjemar...

Mailchimp-tehokurssi vasta-alkajille vielä vanhaan hintaan 89 euroa! Kurkkaa kurssikauppaan! Piilota tämä ilmoitus

Pin It on Pinterest