Uteliaisuus, Museokortti vai ilmainen lahja?

| touko 18, 2017

Uutiskirjeellä markkinointi on maan tapa. Niin, maan ja maailman. Uutiskirjeitä pidetään yritysten markkinoinnissa olennaisina välineinä, sillä sosiaalinen media ei algoritmeineen yleensä kuluitta tavoita kuin pienen osan yrityksestä kiinnostuneista. Kumpaakaan ei pidä siis ylenkatsoa eikä aliarvioida ja molempia suosittelen asiakkaille.

Onko sähköposti kuolemassa?

Kursseillani olen huomannut, että nuoremmat osallistujat hyvin usein toteavat sähköposteista, että “eihän kukaan sellaisia lue tai käytä, ne ovat täysin vanhanaikaisia”. Hiukankin vanhemmat – käytetään tässä rajana vaikkapa 30 ikävuotta – taas arvostavat ja hinkuvat tiukasti lisäoppia. Tässä lienee nähtävissä jokin suuntaus, heikko signaali, jota ei pidä aliarvostaa. 13-vuotias tyttäreni pyöritteli myös silmiään minulle ja totesi, että “äiti, kun minä olen töissä, ei kukaan enää lähetä sähköposteja.” Se voi vallan mainiosti pitää paikkansa, mutta jokin metodi ja kanava viestinnässä täytyy olla ja nyt se suurimmalle osalle yrityksistä se nyt on kuitenkin vanha tuttu sähköposti eli uutiskirje.

Kyllä, tilaan innolla uutiskirjeitä

Kuvaan itseäni aina uteliaaksi ihmiseksi ja se on onneksi hyve markkinoinnissa. Seuraan jatkuvasti kotimaisia ja kansainvälisiä digimarkkinoinnin trendejä ja uusia tuotteita. Välillä hankin Oppilalle lisenssejä eri palveluihin pelkästä testaamisen ilosta ja usein niistä on käytännön hyötyä melko piankin. Tsekkaa vaikka Virtuaali-Taina tuolta oikeasta alalaidasta.

Uteliaisuus kohdistuu luonnollisesti myös muihin samalla toimialalla toimiviin yrityksiin, joita joku kutsuisi kilpailijoiksi. Tilaan paljon uutiskirjeitä, niin paljon, että herkempi ahdistuisi aamuisin postilaatikon lukemia katsoessaan. Jos käyn yrityksen nettisivuilla ja luen blogista jotain kiinnostavaa, tilaan uutiskirjeen lähes poikkeuksetta. Kyllä, saan paljon tarpeetontakin postia, mutta niistä selviää klikkaamalla ne roskikseen tai peruuttamalla tilauksen. Ja lähes aina luen jotain, mikä herättää ajattelemaan jotain uutta, saan uuden näkökulman tai idean. Analysoin myös usein, mitä uutiskirjepalvelua lähettäjä käyttää, seuraan markkinoinnin automaation ideoita ja klikkailen surutta ja pelottaa “kyllä, lähettäkää minulla lisää tietoa” -painikkeita, tilaan e-kirjoja ja sähköpostikursseja. Kaikesta oppii aina!

Mailchimp on monen yrityksen aktiivisessa käytössä. Mailchimp ilmoitti jokin aika sitten, että automaatio kuuluu nykyisin ilmaiseenkin pakettiin. Lisään tuon jatkossa Mailchimp-koulutuksiini (jos kiinnostaa pienen tai isomman mittakaavan Mailchimp-koulutus, ota yhteyttä! Räätälöin yritysten tarpeisiin juuri sopivia kursseja, joiden jälkeen uutiskirjeiden lähettäminen on pelkästään iloinen asia!). Mailchimpin ilmainen taso tuntuu monelle kotimaiselle yritykselle riittävän vallan mainiosti. Syvemmälle automaatioon halajavat siirtyvät monesti ActiveCampaignin ja ConvertKitin käyttöön ja nekin ovat vallan koukuttavia palveluita. Ah.

 

Tilaa uutiskirje – voita Museokortti

Suutarin lapsella on uudet suunnitelmat vasta suunnittelupöydällä ja siksi Oppila houkuttelee kovin maltillisesti uutiskirjetilaajia arvonnalla. Kesäkuun päätyttyä uutiskirjeen tilaajien kesken arvotaan Museokortti. Jos siis nämä blogikirjoitukseni kiinnostavat, uteliaisuutesi heräsi tai Museokortti kiiltää silmissä, anna palaa eli tilaa Oppilan uutiskirje. Tai jos ihan oikein asiakin kiinnostaa, klikkaa etusivulle ja täytä lomake tai avaa mikä tahansa sivu, odota 20 sekuntia ja täyttele pop-uppina putkahtavat tilauslomake. Kuten sanoin, uutiskirjeen tilaajalistalta pääsee aina klikkaamalla pois ja monesti sitä saattaa vaikka oppia jotain uuttakin. Kesäkuun arvonnan jälkeen Oppila siirtyy pois arvontalinjalta ja luvassa on aivan uusi liidimagneetti. Eli siis se sellainen ilmainen juttu. Siitä lisää tuonnempana.

 

 

Vastaa tästä kyselyyn ja voita!

Jotta Oppilan tulevat blogikirjoitukset ja verkkokurssit olisivat varmasti teitä kiinnostavia, pyydänkin vastaamaan pieneen kyselyyn. Kysely on auki pysyvästi ja muokkaan sitä ja palkintoa postituslistalle liittymisestä kerran kvartaalissa. Olen iloinen joka ainoasta vastauksesta!

Klikkaa tästä kyselyyn!
Taina Euro

Taina Euro

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainaeuro ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Share This