Mailchimpin muutokset: listasta yleisöksi

mennessä Päivitetty 23.5.2019 | Julkaistu 16.4.2019

Mailchimpin iso muutos ihan maaliskuun lopulla keväällä 2019 oli hiukan yllättävä. Taustaksi voin kertoa, että olen kouluttanut Mailchimpin käyttöä monet vuodet ja käyttänyt sitä itse pian kymmenen vuotta. Mailchimp oli vuosikaudet “tuttu ja turvallinen”, simppeli ja samanlainen. Vaan nyt puhaltavat uudet tuulet ja Mailchimpin muutokset ovat jo arkipäivää.

 

Mailchimp muutos listasta yleisöksi

 

Mailchimpin muutokset vuoden sisällä

 

Syksyllä 2017 kuulin huhuja Mailchimpin tulevasta ulkoasu-uudistuksesta, mutta se ei tapahtunutkaan ihan vielä silloin. Ilmeisesti GDPR-muutos oli etusijalla ja se tulikin ihan viime tingassa loppukeväästä 2018. Ja sen jälkeen alkoivat isommat muutokset.

 

 

Mailchimp uudisti logonsa mustavalkoiseksi, vaihtoi tekstityyppinsä eli fonttinsa sekä teki monenlaisia lisäyksiä valikoihin vuoden 2018 aikana. Yläosaan ilmestyi mm. Uusi nappula CREATE, jonka avulla voi aloittaa mm. perinteisen kampanjan tekemisen tai lähteä tekemään vaikka uutta laskeutumissivua. Yhdysvalloissa Mailchimpin avulla voi jopa lähettää postikortteja!

 

Mailchimpin perustavaa laatua oleva muutos: sähköpostilistoista tuli yleisöjä

 

Näin verkkokurssikouluttajana revin pelihousuni tai sain ainakin tukun harmaita hiuksia lisää nähdessäni maaliskuussa, että Mailchimpin “ikuisesti” samana pysynyt ylävalikko olikin yhtäkkiä aivan eri näköinen: sana LISTS oli korvautunut sanalla AUDIENCE eli suomeksi se on nyt listan sijaan yleisö. Mailchimpin iso muutos hiukan yllätti!

 

Mailchimp audience list

 

Muutos ei tietysti aina ole pahasta, mutta suomen kielellä on helpompi puhua sähköpostiLISTOISTA kuin yleisöistä.

 

“Montako sähköpostilistaa yritykselläsi on?”

“Montako yleisöä yritykselläsi on?”

Niinpä.

 

Vertaillessani muihin uutiskirjetyökalujen tarjoajiin voin todeta, että iso osa edelleen puhuu listoista. Toki käsite on hiukan elämässä ja mm. Mailerlite puhuu vain tilaajaryhmistä (subscriber groups).

 

Miksi Mailchimp muutti tätä käsitettä?

 

Eikö edelleen voisi puhua listoista? Periaatteessa kyllä voisi, eivätkä listat mihinkään ole kadonneet. Tämä muutos lienee – tässä kohtaa menee valistuneen arvailun puolelle – perusteltua siksi, että Mailchimp on tuonut paljon uusia toiminnallisuuksia palveluunsa.

 

Nyt voit lähettää samalle listalle – köh, siis yleisölle – kampanjan eli postituksen, joka ei välttämättä menekään kaikille. Siis tarkoituksella. Mailchimp on tuonut vahvemmin esille ns tageja eli voit liittää kontakteihin eli listallasi – eikun yleisössäsi – oleviin yhteystietoihin ns. tageja eli eli merkintöjä. Voit siis luoda näitä merkintöjä (tags) ja liittää niitä vain osaan kontakteistasi, esimerkiksi voit merkitä tagilla ne kontaktit, jotka ovat ostaneet sinulta jotain tai jotka ovat käyneet jossakin tilaisuudessasi. 

Ominaisuutena tagit eivät ole uusi juttu, mutta Mailchimp on tuonut niitä hiukan hissuksiin esille tähän asti.

 

Tagien käytöllä voit välttyä uuden listan perustamiselta ja hallinnoimiselta. Ja koska Mailchimp laskee jokaisen listan jokaisen kontaktin listan sähköpostiosoitemäärään, pystyt tagien käyttämisellä säästämään kallisarvoisia osoitteita, kun haluat pysytellä 2.000 osoitteen ilmaisrajan alapuolella.

 

Eli jatkossa voit helpommin tosiaan pohtia kaikkia uutiskirjetilaajiasi yleisönä etkä välttämättä tarvitse aina erillisiä listoja.

HUOM! Mailchimp on ilmoittanut siirtyvänsä asteittain käyttämään kaikessa viestinnässään sanan list tilalla sanaa audience. Vielä siis todennäköisesti löydät ohje- ym. muilta sivuilta vanhoja nimityksiä, mikä on ihan luonnollista, mutta varmasti tässä kohtaa saattaa aiheuttaa sekaannusta, jos asia on sinulle outo.

 

Milloin erilliset listat tai siis yleisöt ovat tarpeen?

 

Edelleenkin jokaisen sähköpostin lopussa tulee olla maininta siitä, miksi vastaanottaja saa sinulta postia. Tämä määritellään listan asetuksissa, siellä yleisö-kohdassa (audience). Jos sinulla on erilliset listat vaikkapa

  • Asiakkaille
  • Prospekteille eli ei-vielä-asiakkaille
  • Johonkin tilaisuuteen ilmoittautuneelle

 

On hyvä laittaa kullekin listalle oma syynsä:

“Saat tämän sähköpostin, koska olet tilannut uutiskirjeemme verkkosivuiltamme.”

Tai

“Saat tämän sähköpostin, koska olet ilmoittautunut seminaariimme.”

 

Mailchimp-kouluttajan epätoivo muutosten keskellä

 

Kuten alussa mainitsin, Mailchimp pysyi vuosikaudet aika lailla samanlaisena. Ymmärrettävästi senkin täytyy kehittyä ja muuttua, mutta voitte kenties kuvitella, miltä tuntuu herätä aamuun ja tajuta, että

“kas, kurssikaupassani on myynnissä epäkuranttia ja vanhentunutta tavaraa.”

🙂 Kai näinkin voi ajatella, vaikka digituotteista näin harvemmin pohditaankin.

Mailchimp-verkkokurssilla on viitisen tuntia videomateriaalia ja kymmenen osiota. Videoilla kerron ensin perusteet Mailchimpin jokaisesta toiminnosta, näytän ensin “kuivaharjoitteluna”, että mistä on kyse ja sen jälkeen näet ihan kädestä pitäen, mitä mihinkin kenttään kirjoitetaan tai mitä täytyy painaa.

 

Mailchimp-verkkokurssin osiot

 

Huhtikuussa 2019 aloitin urakan, jossa uudistan joka ainoan osion kurssilla. Se on jättioperaatio, sillä kurssiakin rakensin kuin Iisakin kirkkoa ja videolla kurssin opetusmateriaalia on tällä hetkellä 5 tuntia 27 minuuttia ja 45 sekuntia. Mutta se on vain hauskaa, sillä Mailchimpin opettaminen on minusta hurjan mielenkiintoista ja palkitsevaa, ja koulutan sitä luokka- ja ryhmäopetuksena ihan jatkuvasti innokkaille ryhmille.

 

Jos siis olet kiinnostunut aloittamaan uutiskirjeen lähettämisen ja nimenomaan Mailchimpin käyttämisen, olet oikeassa paikassa! Kannustan itse itseäni kurssin uusimisessa ja laitoinkin kurssin remonttialeen!

 

Mailchimp-kurssin remonttialennuksen aleprosentti laskee sitä mukaa, kun saan uusia osioita valmiiksi. Aloitan 50% alennuksesta ja aina kahden valmistuneen osion jälkeen alennusprosentti laskee. Ole siis nopea, jos mielit mukaan! Kun kurssi on taas valmis, nousee sen hinta 99 eurosta 129 euroon.

 

Ihan sattumalta huomasin, että liveluennot ovat myös mainio tapa oppia jokin Mailchimpin osuus hiukan syvällisemmin ja olenkin pitänyt jo reilun puolen vuoden ajan n. 1-2 kuukauden välein reilun tunnin pituisia liveluentoja jostain tärkeksi koetusta aiheesta:

  • Mailchimpin kirjepohjat ja niiden muokkaaminen
  • Uutiskirjeen hyvät niksit
  • Mailchimpin mobiiliapplikaatio
  • Liittymislahjan lähettäminen Mailchimpin avulla

 

Nämä kaikki liveluennot ovat tallessa kurssialustalla ja pääset kurssin ostettuasi myös tallenteiden pariin, sekä tietysti kurssin omaan, suljettuun Facebook-ryhmään.

 

Mailchimpin muutokset

 

Mailchimpin muutokset todennäköisesti jatkuvat tästäkin. Vuoden sisällä Mailchimp on tuonut maksuttomalle puolelle paljon uusia ominaisuuksia, joista aiemmin nauttivat vain maksulliset asiakkaat. Sen lisäksi Mailchimp on selkeyttänyt sitä, mitä rahalla saa. Laskeutumissivut ovat mainio lisä (niistä teen aivan oman, uuden osion verkkokurssille!)

Verkkokurssin opettajan nämä muutokset pitävät koko ajan hereillä. Nopeimmin kerron muutoksista verkkokurssin omassa Facebook-ryhmässä ja sen jälkeen liveluennolla otan kantaa muutoksiin ja niiden merkitykseen. Ilman muut kurssiluennot uusiutuvat kovaa kyytiä muutosten tahdittamana!

Verkkokurssi on muuten käytössäsi 12 kuukautta. Mutta jos ostat kurssin kesken remontin, remonttialehintaan, alkaa laskuri tikittää 12 kuukauden opiskeluaikaa vasta kun kaikki osiot on päivitetty. Myös vanhat opiskelijat saavat 3kk lisäajan uudistusten päivityttyä. Reilua, eikö totta?

Taina Norha (Euro)

Oppilan perustaja, KTM, Ammatillinen opettaja

Taina Euro

Taina Norha (Euro) kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä.

Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fiInstagramista löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin @kirjallisia sekä @melskatti -kissojen tilit.

Pin It on Pinterest